Udar spowodowany blokerami kwasu żołądkowego

dr med. Michael  Spitzbart

dr med. Michael Spitzbart

15.12.2018 r.
Udar spowodowany blokerami kwasu żołądkowego

Wiele osób przyjmuje lekarstwa na zgagę. Nowe badania udowodniły: takie lekarstwa nie są nieszkodliwe. Mogą one dwukrotnie zwiększyć ryzyko udaru. Inhibitory pompy protonowej to bardzo popularne środki, jednak mają one znaczne oddziaływania uboczne.

Duńscy naukowcy przeanalizowali dane od ponad 250 000 osób. Obliczyli oni przy tym, jak wysokie jest prawdopodobieństwo udaru w odniesieniu do różnych leków stosowanych przez pacjentów. Wyniki: U osób zażywających inhibitory pompy protonowej ryzyko udaru było o 21% wyższe. Przy najmniejszej dawce leku ryzyko było jedynie niewiele wyższe. Jeżeli medykamenty, przede wszystkim pantoprazol, są przyjmowane w maksymalnej dawce, ryzyko udaru podwaja się.

W przypadku pacjentów, którzy nie przyjmują inhibitorów pompy protonowej, lecz tzw. blokery H2, wspomniane badanie nie wykazało żadnego związku między lekami a udarami.

Słowa kluczowe:
blokery kwasuudar mózgu

Tematyka

Znajdź nas na Facebook'u

Opinie naszych czytelników

wiper-pixel