Oligofruktoza. Specjalna substancja przeciw nadwadze, osteoporozie i problemom jelitowym

Oligofruktoza należy do rozpuszczalnych substancji balastowych, które nie są trawione w jelicie cienkim, w jelicie grubym natomiast służą za pożywkę dla bardzo pożytecznych bakterii jelitowych. Jest pomocna nie tylko przy problemach z trawieniem, wspiera również leczenie osteoporozy i pomaga zmniejszyć wysoki poziom lipidów we krwi. Tutaj przeczytają Państwo, jakie produkty żywnościowe zawierają tę wyjątkową substancję balastową oraz jakie zastosowanie znajduje ona w kuchni, np. podczas pieczenia.

Oligofruktoza składa się z długołańcuchowych cząsteczek, zbudowanych z około tuzina jednostek fruktozy. Te słodkie w smaku węglowodany są niepodlegającymi trawieniu substancjami balastowymi. W związku z powyższym nie przedostają się do krwi, jak zwykły cukier, nie powodują wzrostu poziomu cukru we krwi ani tym samym wzrostu wagi ciała. Krótko mówiąc: jest to substancja balastowa, która może być pomocna w zrzucaniu wagi. Na oligofruktozę można się natknąć pod inną nazwą – np. fruktooligosacharyd (FOS). Substancją balastową o podobnej budowie jest inulina. Składa się ona jednakże nie z tuzina, a z około 100 jednostek fruktozy.

Po terapii antybiotykowej warto przeprowadzić kurację FOS

Oligofruktoza pełni rolę prebiotyku, wspierając jelitową florę bakteryjną. Niestrawione łańcuchy cukru dostają się do jelita grubego, gdzie służą za pożywienie dla bakterii jelitowych, zwłaszcza tych dobrych i pożytecznych bifidobakterii i bakterii kwasu mlekowego. Szkodliwe bakterie jelitowe, jak np. clostridium difficile, nie są w stanie spożytkować FOS. Dlatego oligofruktoza jest optymalnym środkiem do odbudowy zdrowej flory jelitowej np. po biegunce czy terapii antybiotykowej.

W jakich przypadkach wskazane jest spożycie większej ilości oligofruktozy

  • Miażdżyca naczyń

  • Choroby serca i krążeniowe

  • Podwyższony poziom lipidów we krwi

  • Osteoporoza

  • Problemy z trawieniem, zaparcia, zaburzenia flory bakteryjnej

  • Osłabienie odporności

  • Nadwaga

Kolejna zaleta: podczas spożywania produktów zawierających dużo oligofruktozy, flora bakteryjna jest regularnie „karmiona”. Skutek: liczba dobrych bakterii w jelicie grubym zwiększa się – procesy trawienne ulegają poprawie i częściej korzystamy z toalety. Krótko mówiąc: za pomocą produktów żywnościowych bogatych w FOS można z powodzeniem przeciwdziałać zaparciom.

Produkty żywnościowe zawierające dużo oligofruktozy: banany, żyto zwyczajne, owies, pomidory, szparagi, czosnek, cebula, burak ćwikłowy, cykoria. I jeszcze jeden plus: oligofruktoza wiąże w jelicie nadmiar tłuszczów i „wytransportowuje” je jako niestrawione. Rezultat: spada poziom lipidów (triglicerydów) we krwi.

Osteoporoza: FOS poprawia wchłanianie wapnia

Oligofruktoza wzmacnia kości, zapobiegając tym samym osteoporozie. W czasie gdy dobre bakterie trawią FOS, uwalnia się kwas octowy i kwas mlekowy. Takie kwaśne środowisko poprawia między innymi wchłanianie wapnia, co wykazało np. badanie Baylor College w Houston (USA) w roku 2002. 60 badanych przyjmowało codziennie 8 g proszku FOS, co poprawiło wchłanianie wapnia o 30%.

Jak dostarczyć oligofruktozę do organizmu

Syrop oligofruktozowy: oligofruktoza posiada 30 do 50% słodkości cukru spożywczego (sacharozy). Syrop oligofruktozowy mogą państwo zatem z powodzeniem stosować również do pieczenia. Proszę go tylko najpierw wypróbować: można nim zastąpić cukier w każdym przepisie.

Najlepiej stosować jako źródło oligofruktozy syrop Yacon. Bulwa tego południowoamerykańskiego astrowca jest bardzo bogata w oligofruktozę. Syrop otrzymają państwo w wybranych supermarketach, sklepach ze zdrową żywnością i drogeriach.

Proszek oligofruktozowy można kupić w sklepach ze zdrową żywnością lub w sklepach internetowych. Proszek oligofruktozowy jest rozpuszczalny na zimno, w związku z czym nadaje się jako dodatek do potraw. Proszę spożywać codziennie 8 g proszku – np. wymieszanego z zupą, sosem lub w sałatce.

Preparaty oligofruktozowe: szczególnie polecane są te pomagające w odtworzeniu flory jelitowej, np. po terapii antybiotykowej, zawierające dodatkowo w swoim składzie bakterie probiotyczne.

Dobra rada na koniec: należy spożywać dużo produktówbogatych w FOS. Mogą to być np. banany i cykoria. Ale uwaga: jeśli cierpią państwo na zespół jelita drażliwego, FOS mogą jeszcze nasilić dolegliwości. W takim przypadku proszę najpierw sprawdzić, czy w ogóle trawią państwo produkty żywnościowe bogate w FOS.

Dr Ulrich Fricke

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Zdrowe plecy dzięki „super jedzeniu”

Pobierz »

Kuracja detoksykacyjna nie tylko dla cukrzyków

Pobierz »

Polecane artykuły