Staw skroniowo-żuchwowy. Nierozpoznana przyczyna bólów pleców, zawrotów głowy i szumów usznych

Nawet do 4 milionów Niemców cierpi na chorobę, o której prawdopodobnie nic nie wie: nieprawidłowe ułożenie stawu skroniowo-żuchwowego. Stomatolodzy szacują, że na całym świecie problem ten dotyczy 20-40% populacji. Już niewielkie odchylenia mogą mieć poważne skutki – wywracają bowiem do góry nogami całą statykę ciała. Tutaj dowiecie się, jak rozpoznać nieprawidłowe ułożenie u siebie oraz za pomocą jakich ćwiczeń rozluźnić szczękę.

Mało który staw używany jest tak często, jak staw skroniowo-żuchwowy: żucie, mówienie, śmianie się, mimika – jest niemal cały czas aktywny. Z drugiej jednak strony jest on bardzo wrażliwy na stres i inne obciążenia psychiczne. Objawia się to na przykład nocnym zgrzytaniem zębami.

Jeśli staw skroniowo-żuchwowy nie zamyka się prawidłowo lub jest napięty, może to mieć skutki dla całego organizmu – nawet dla odległych stawów, takich jak kolana czy lędźwie. Co trzeci przypadek szumów usznych jest spowodowany cofnięciem żuchwy. Nieprawidłowe ułożenia stawu skroniowo-żuchwowego są określane mianem dysfunkcji czaszkowo-żuchwowej (CMD: Cranium = czaszka, Mandibulum = żuchwa, Dysfunktion = zaburzenie).

Staw skroniowo-żuchwowy może być zatem przyczyną:

  • Bólów głowy, migreny

  • Zaburzeń snu, chrapania

  • Bólów karku i pleców

  • Bólów barków i stawów

  • Szumów usznych

  • Zawrotów głowy

  • Zaburzeń widzenia (rozmyte widzenie)

  • Drętwienia twarzy

  • Zaburzeń połykania, chrypki, zaburzeń głosu i mowy

  • Bólów zębów i żuchwy

  • Nocnego zgrzytania zębami

Jeśli cierpią Państwo na trudne do wytłumaczenia zaburzenia zdrowotne, wówczas zawsze należy rozważyć możliwość CMD.

Nieprawidłowe ułożenie stawu skroniowo-żuchwowego skutkuje często nocnym zgrzytaniem zębami, czego efektem są zużyte powierzchnie żujące zębów. Decydującą role odgrywają tutaj najczęściej obciążenia psychiczne, które znajdują upust podczas snu, gdy świadomość jest wyłączona. Problemy życia codziennego i konflikty są w nocy jeszcze raz „przeżuwane”.

Już lekko wystająca korona może przysporzyć problemów

U osób starszych najczęstszą przyczyną CMD jest zasadniczo źle dopasowana proteza zębowa. Wiele osób wskazuje np. że po dopasowaniu korony, mostu, czy protezy przez dentystę, gorzej śpią. Przyczyna jest następująca: staw skroniowo-żuchwowy jest napięty.

Możliwe przyczyny nieprawidłowego ułożenia stawu skroniowo-żuchwowego:

  • Wrodzone nieprawidłowe ustawienie zębów

  • Luki zębowe

  • Źle dopasowane protezy lub mosty

  • Za wysokie korony lub wypełnienia

  • Obciążenie psychiczne (stale napięte mięśnie żwacze)

  • Dystorsja kręgosłupa szyjnego

  • Uszkodzenia kręgosłupa szyjnego

Jak rozpoznać CMD

Proszę sprawdzić, czy szczęka górna i dolna idealnie pasują. W tym celu otworzyć najpierw usta, następnie zagryźć zęby. Normalnie wszystkie zęby górnej i dolnej szczęki zetkną się wówczas jednocześnie. Czy macie pary zębów, które trafiają na siebie wcześniej, niż inne? Wskazuje to na nieprawidłowe ustawienie stawu skroniowo-żuchwowego.

Kolejny test: czy możecie otworzyć usta na szerokość ok. 4 cm (odległość między brzegami zębów w rozwarciu)? Jeśli nie, powinniście zbadać staw skroniowo-żuchwowy. W tym celu najlepiej udać się do dentysty lub ortopedy szczękowego, specjalizującego się w nieprawidłowym ustawieniu żuchwy.

Specjalne szyny relaksują żuchwę w nocy

Dentysta wyczuje w badaniu palpacyjnym napięcia mięśni żwaczy i mięśni twarzy. Ewentualnie konieczne będzie badanie za pomocą „symulatora żucia”. Przyrząd mierzy siłę ruchów żujących w poszczególnych obszarach żuchwy, która we wszystkich miejscach powinna być w miarę możliwości taka sama. W razie konieczności dentysta skoryguje położenie protezy zębowej lub zeszlifuje wystającą koronę. Kolejną możliwością leczenia są tak zwane szyny funkcyjne z tworzywa sztucznego, noszone na noc na dolnym łuku zębowym. Wyrównują one nieregularne obciążenia mięśni żuchwy.

Dobra rada na koniec: także relaksacja i specjalne ćwiczenia rozluźniające żuchwę (patrz ramka niżej) przyczynią się do rozluźnienia mięśni żuchwy.

3 ćwiczenia, za pomocą których wzmocnisz i rozluźnisz staw skroniowo-żuchwowy

1. Akupresura: punkty odpowiadające leżą ok. 5 mm poniżej najwyższego punktu łuku kości jarzmowej.

Nacisnąć mocno oba punkty palcami wskazującymi.

Pod opuszkami palców odczujecie pulsowanie.

Gdy jest ono synchroniczne po obu stronach, tzn. pulsowanie jest równomierne po lewej i po prawej stronie, można zwolnić ucisk. Mięśnie żujące zostały dobrze rozluźnione.

2. Dmuchanie balonika: to ćwiczenie wzmacnia mięśnie twarzy okolicy ust.

Balon nie powinien być trudny do nadmuchania (bez tłoczenia!). Podczas dmuchania proszę trzymać głowę w miarę możliwości prosto i nie wykonywać żadnych uników w bok.

Wyprostować kark i przesunąć podczas dmuchania głowę ku górze – jakbyście chcieli dotknąć sufitu.

Dmuchać trzy razy, raz za razem, 3 do 5 powtórzeń dziennie.

3. Poprawianie ruchomości żuchwy: ćwiczenie to sprawdza się wówczas, gdy nie możecie szeroko otworzyć ust lub odczuwacie bóle twarzy.

Wsunąć między zęby szpatułkę drewnianą lub patyczek od lodów.

Rytmicznie naciskać szpatułkę prawym kciukiem ku górze, a lewym ku dołowi. Proszę próbować wyrównywać nacisk żuchwą, tak aby szpatułka nie poruszała się. Po 20 sekundach zmienić kierunek nacisku.

Łącznie 1 do 2 minut, 3 do 5 powtórzeń dziennie.

Dr Ulrich Fricke

Tagi: zdrowie, stawy

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Zdrowe plecy dzięki „super jedzeniu”

Pobierz »

Kuracja detoksykacyjna nie tylko dla cukrzyków

Pobierz »

Polecane artykuły