Artroza kręgosłupa szyjnego – ciepłem i ruchem walcz z bólem

Bolesne ograniczenie ruchu w obrębie kręgosłupa szyjnego, bóle głowy, może nawet zaburzenia czucia w palcach... Tak objawia się artroza kręgosłupa szyjnego. W tym artykule pokażemy, jak całkowicie – lub przynajmniej prawie całkowicie – pozbyć się tych dolegliwości metodami naturalnymi: przyjmowaniem pokarmów o właściwościach przeciwzapalnych oraz właściwym ruchem.

Artroza kręgosłupa szyjnego często towarzyszy stanom zapalnym. Do walki z takimi stanami zapalnymi natura ma cały wachlarz pokarmów, których składniki wykazują działanie polegające na znacznym zmniejszaniu w organizmie stężenia substancji wywołujących i utrzymujących stan zapalny. W pierwszej linii pokarmami takimi są warzywa. Na podium stoją brokuły i inne kapustne, a zaraz obok czosnek i cebula.

Również owoce mogą zmniejszać stany zapalne. Przykładowo, czereśnie mają pod tym względem działanie dziesięciokrotnie silniejsze niż aspiryna – czyli lek polecany często przy stanach zapalnych. Najnowsze badania pokazują, że czerwone owoce są najsilniej działającymi przeciwzapalnie owocami, jakie daje nam przyroda. Również jagody, papaja i ananas mogą skutecznie przeciwdziałać zapaleniom. Wystarczy jedna garść jagód, czereśni, ananasa czy papai dziennie!

Kurkuma i imbir pomagają przezwyciężyć ból spowodowany artrozą kręgosłupa szyjnego.

Powinniście zatem Państwo traktować owoce i warzywa jako absolutnie niezbędny składnik swojej codziennej diety. Przeciwko bólom okolic kręgosłupa szyjnego, wywołanych zmianami zwyrodnieniowymi, sprawdzają się doskonale kurkuma i imbir. Właśnie z tego powodu warto częściej stosować te przyprawy w kuchni. Ponadto, zapobiegając stanom zapalnym, nie należy zapominać o tłustych rybach zimnowodnych, takich jak śledź, makrela czy łosoś.

Zawierają one znaczne ilości kwasów tłuszczowych omega-3. Należy przy tym ograniczyć spożycie czerwonego mięsa, gdyż znajdują się w nim duże ilości kwasu arachidonowego (pisaliśmy o tym w poprzednim Biuletynie z 19 kwietnia br.).

Ciepło przeciwko bólowi

Przy spowodowanych artrozą bólach w obszarze kręgosłupa szyjnego dochodzi do nadmiernego napięcia okolicznych mięśni. Ulgę może tutaj przynieść ciepło. Oczywiście nie można stosować ciepła przy aktywnym stanie zapalnym w stawach. Objawami zapalenia jest uczucie gorąca i zaczerwienienie okolic konkretnych stawów.

Ciepła kąpiel, gruby szal czy sweter z golfem potrafią zmniejszać dolegliwości bólowe. Korzystnie działają także plastry rozgrzewające, które ogrzewają cały kark przez kilka godzin. O takie plastry można zapytać farmaceutę w aptece, zakres cenowy pozwoli każdemu na wybór produktu odpowiedniego dla siebie.

Z całego serca polecam także okłady z glinki leczniczej. Zawiera ona całe bogactwo składników o działaniu uśmierzającym ból i poprawiającym ukrwienie. Do przygotowania okładu potrzebujesz tylko glinkę i trochę ciepłej wody.

  • Mieszaj glinkę i wodę tak długo, aż powstanie łatwa do rozprowadzenia papka.

  • Rozsmaruj papkę na karku (warstwa o grubości grzbietu noża) i przykryj wilgotnym ręczniczkiem.

  • Po około czterech godzinach glinka zaschnie. Wtedy ją usuń.

Warto wiedzieć: jeżeli okolice stawów kręgosłupa szyjnego są ciepłe i zaczerwienione, spróbuj sobie pomóc chłodnym okładem z twarogu. Twaróg szybko wyciągnie ciepło ze stawu i uśmierzy ból. Potrzebujesz tylko 250 g twarogu z lodówki i kilka kropli oliwy z oliwek.

Wymieszaj dokładnie twaróg z oliwą i odstaw na kilkanaście minut do lodówki. Po wyjęciu z lodówki nałóż zimny twaróg na stawy (warstwa o grubości palca) i przykryj ręczniczkiem, a następnie wełnianym kocykiem. Zostaw na około 20 minut. Takie okłady można robić nawet kilka razy dziennie.

Ruch przeciwko bólowi

Wszystkie zalecenia dla artrozy zlokalizowanej w innych stawach obowiązują także dla dolegliwości w obszarze kręgosłupa szyjnego. Również to: kto stoi w miejscu, ten rdzewieje! Aby Cię to nie spotkało, przedstawiam dwa ćwiczenia, które należy wykonywać w domu raz dziennie.

Ćwiczenie 1: Okrągła szyja

  • Usiądź prosto na krześle.

  • Oprzyj brodę na mostku.

  • Prostuj powoli każdy krąg szyjny, aż ujrzysz sufit.

  • Wytrzymaj w tej pozycji 10 sekund.

  • Zginaj kręgosłup szyjny krąg po kręgu w dół, aż ujrzysz podłogę.

  • Powtórz ćwiczenie dziesięć razy.

Ćwiczenie 2: Ręka na karku

  • Stań prosto na ziemi.

  • Połóż prawą rękę na karku.

  • Dociśnij lekko głowę do dłoni. Pozostań w tej pozycji przez 3 sekundy.

  • Powtórz ćwiczenie dziesięć razy.

  • Teraz połóż lewą dłoń na czole.

  • Dociśnij głowę do tej dłoni. Pozostań w tej pozycji przez 3 sekundy.

  • Powtórz ćwiczenie dziesięć razy.

Odciąż kark!

  • Przyjmuj płyny przy pomocy słomki. Zapobiegnie to nadmiernemu obciążaniu kręgosłupa szyjnego.

  • Żuj gumę. Zmniejsza to napięcie mięśni szyi i karku.

  • Rzuć palenie! Wiele badań naukowych dowodzi, że palenie osłabia krążki międzykręgowe i wzmaga napięcie mięśni karku. A to wszystko sprzyja powstaniu artrozy.

  • Noś małą torebkę zamiast dużej. Noś ją przez ramię.

Gabriela Schwanz

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Zdrowe plecy dzięki „super jedzeniu”

Pobierz »

Chora tarczyca – jak samodzielnie rozpoznać problem i świadomie wybrać leczenie

Pobierz »

Polecane artykuły