Usprawniamy ręce

Choroby reumatyczne wymagają od chorych systematycznego usprawniania stawów. Bez ćwiczeń mięśnie słabną, powstają przykurcze, nasila się ból. Aby tego uniknąć, trzeba ćwiczyć. Proponujemy cztery proste ćwiczenia, które można wykonywać w każdym miejscu i o każdej porze. Warto ćwiczyć, bo to daje samodzielność w codziennym życiu.

Ćwiczenie 1.

Na zdolność zginania i prostowania palców

Połóż dłoń i przedramię na stole. Na wprost palców dłoni ułóż widelec, skierowany zębami w kierunku palców. Łokieć i nadgarstek muszą być unieruchomione. Palce wyprostowanej dłoni połóż na ząbkach widelca i naciskaj tak, aby widelec bujał się, jak kołyska. To samo zrób z drugą dłonią. Powtarzaj ćwiczenie przy każdej okazji, dowolną liczbę razy. Regularne wykonywanie ćwiczenia pozwoli ci zachować sprawność palców.

Ćwiczenie 2.

Na zdolność manipulowania palcami rąk

Połóż rękę na stole tak, jak przy poprzednim ćwiczeniu. Nie odrywając nadgarstka od blatu stołu przysuwaj palce dłoni w kierunku nadgarstka. Z całej dłoni powinien utworzyć się daszek. Następnie przesuń palce w przód, aby dłoń płasko leżała na stole. Powtarzaj co najmniej 20 razy. To samo zrób z drugą dłonią. Dla ułatwienia ćwiczenia pod palce dłoni można podłożyć kartkę i przysuwać ją i odsuwać od siebie.

Ćwiczenie 3.

Na zdolność manipulacyjną kciuka

Weź linijkę. Włóż ją między drugi i trzeci palec. Zewnętrzną krawędź dłoni oprzyj na stole. Staraj się, aby wszystkie palce dłoni były wyprostowane i złączone. Teraz poruszaj kciukiem w płaszczyźnie poziomej od i do palca wskazującego. Ruchy powinny być wykonywane wolno i precyzyjnie. Zwracając uwagę aby palce II-V pozostawały nieruchome. Patrząc na linijkę będziesz wiedzieć, jaki jest zakres ruchu twojego kciuka. W miarę ćwiczenia zakres ruchu kciuka powinien się zwiększać. Powtórz to co najmniej 10 razy. To samo zrób z drugą dłonią.

Ćwiczenie 4.

Na usprawnienie chwytu nadgarstka

Weź na początek lekki kubeczek lub szklankę, może być plastykowa. Chwyć szklankę tak, aby kciuk patrzył w górę (do środka). Dłoń i przedramię połóż swobodnie na stole. Teraz, trzymając szklankę w dłoni nawracaj i odwracaj dłoń (turlaj) rękę po blacie, aby szklankę raz postawić na dnie, a raz na do góry dnem. Jeśli nie jesteś w stanie od razu postawić szklanki, wykonuj ćwiczenie zgodnie ze swoimi możliwościami, starając się stopniowo zwiększać zakres ruchu nadgarstka. Powtórz 10 razy. To samo ćwiczenie wykonaj drugą ręką. Pamiętaj, że im cięższy i szerszy kubek, tym trudniejsze jest ćwiczenie.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Zdrowe plecy dzięki „super jedzeniu”

Pobierz »

Kuracja detoksykacyjna nie tylko dla cukrzyków

Pobierz »

Polecane artykuły