Artroza stawu barkowego. Ćwiczenia, które uśmierzą ból

Choroba zwyrodnieniowa stawu barkowego jest jedną z najtrudniejszych typów artrozy. Jakie ryzyko niesie ze sobą ta choroba? Jakie dolegliwości mogą wystąpić? A przede wszystkim – co można zrobić, by złagodzić dolegliwości?

Pięć lat temu na urlopie dwukrotnie nieszczęśliwie upadłam – najpierw na prawy, a potem na lewy bark. Pomimo silnego bólu, który temu towarzyszył, nie przejęłam się tym zbytnio. Po powrocie do domu, zamiast udać się do lekarza, zbagatelizowałam ten problem, wychodząc z założenia, że „dzielny Indianin nie zna bólu”.

Teraz bardzo żałuję mojego postępowania. Po latach okazało się, że oba stawy były skręcone, a otaczające je mięśnie i ścięgna naderwane. W obu stawach utworzyły się torbiele. To stwierdził mój ortopeda, do którego wybrałam się wreszcie, nękana koszmarnymi bólami i utratą ruchomości w barkach.

Oba stawy barkowe wraz z przyległymi mięśniami i ścięgnami nie zrosły się prawidłowo, w wyniku czego rozwinęła się znaczna choroba zwyrodnieniowa. Gdybym bezpośrednio po upadkach zgłosiła się do lekarza, zalecono by odpowiednie leczenie i obserwację. W moim przypadku można było zapobiec artrozie, a przynajmniej opóźnić jej pojawienie się w stawie.

Podeszły wiek i wypadek – dwie główne przyczyny choroby zwyrodnieniowej stawów barkowych

Jedną z dwóch najistotniejszych przyczyn artrozy stawu barkowego (omartrozy) są wypadki, podczas których dochodzi do złamania głowy kości ramienia lub łopatki.

Większość pacjentów cierpiących na tę dolegliwość jest w wieku powyżej 65 lat. Częściej dotyka ona mężczyzn niż kobiety. Według szacunkowych danych chorych na artrozę stawu barkowego jest o wiele mniej niż chorych na artrozę biodra czy kolana. Dokładne dane liczbowe jednak nie istnieją. Wnioski takie można wyciągnąć z faktu, iż corocznie wykonuje się 20 razy więcej operacji bioder niż barków (ok. 10 000 operacji).

Bóle będą się nasilać

W porównaniu z chorobą zwyrodnieniową stawów kolanowych artroza barku jest przyczyną o wiele silniejszych bólów. W większym stopniu ogranicza również ruchomość stawu. W pewnym momencie nie byłam w stanie umyć sobie włosów, w kuchni wyjąć naczyń lub garnków z wiszących szafek, a nawet zetrzeć kurzu z górnych półek regału. Coraz trudniejsze stawało się nawet ścielenie łóżek, trzymanie przez dłuższy czas komputerowej myszki, czy kierowanie samochodem obojgiem rąk. Zdarza się, że nie radzę sobie z tym sama i potrzebuję pomocy.

Choroba zwyrodnieniowa stawu barkowego powoduje silniejsze bóle, niż choroba zwyrodnieniowa stawu kolanowego lub biodra.

Tak złagodzisz ból

Znaczne dolegliwości bólowe dokuczają mi podczas snu. Nie jestem w stanie spać na boku, to ponad możliwości mojego barku. Pozostaje mi więc spanie na plecach. Ale nawet śpiąc w ten sposób, często wybudzają mnie bóle barków. Czasami doprowadza mnie to do granic wytrzymałości. W końcu sen jest po to, by wypocząć... To jednak nie zdarza mi się często.

Porada: głowa i kark na jednej wysokości

Przyczyną nocnych dolegliwości bólowych ze strony stawu barkowego jest pozycja, w której głowa i kark leżą wyżej niż ramiona. Teraz po obu stronach ciała układam sobie małe poduszki, dzięki czemu barki i ramiona leżą na tej samej wysokości, co głowa i kark.

Jeśli cierpisz na artrozę stawów barkowych, musisz wiedzieć, że istnieją narzędzia, które mogą być bardzo przydatne w gospodarstwie domowym. Tak jak przy chorobie zwyrodnieniowej lędźwi, polecam chwytak nożycowy: tym razem jednak nie po to, by skrócić sobie „drogę w dół”, lecz znacznie ułatwić sobie „drogę do góry”.

Taki chwytak nożycowy stoi u mnie w domu w każdym pokoju. Również w sypialni – bez przedłużonego ramienia nie byłabym w stanie nawet sięgnąć po sweter do szafy.

Bardzo ważny jest również pomocniczy schodek. Gdy jestem o 25 cm wyższa, znowu sięgam po leżące wyżej przedmioty. Podczas kupowania schodka zwróć uwagę, by miał wystarczającą szerokość, był wyściełany antypoślizgową matą i miał nóżki zakończone gumowymi nasadkami. Dobrze jest także, gdy z przodu lub z boku są uchwyty, których można bezpiecznie się przytrzymać.

Dzięki takiemu schodkowi, mimo ograniczonej zdolności do ruchu, sięgniesz nawet na wyższe półki.

Ruszaj ramionami – również w domu

Codziennie próbuję wzmacniać ramiona, wykonując różne ćwiczenia. Nie zawsze przychodzi mi to z łatwością. Dlaczego? Ponieważ to oznacza wyjście ze strefy wygody i komfortu, a wejście w strefę ruchu i aktywności! Poniżej zrobiłam zestawienie moich ulubionych ćwiczeń. Spróbuj ćwiczyć co najmniej 2-3 razy w tygodniu.

Ćwiczenie 1

Napinanie mięśni

  • Usiądź na krześle.

  • Podłóż dłoń pod pośladek – po tej stronie, po której znajduje się chory staw barkowy.

  • Przechyl ciało w drugą stronę, napinając je. Rozciągasz przy tym rękę.

  • Wytrzymaj w tej pozycji 3 minuty.

  • Powtórz ćwiczenie 5 razy.

  • Jeżeli choroba zwyrodnieniowa dotknęła oba stawy barkowe, warto wykonywać to ćwiczenie obustronnie.

Ćwiczenie 2

Wzmacnianie mięśni barków

  • Stań prosto.

  • Przyłóż łokcie do tułowia i wyciągnij przedramiona prostopadle do ciała.

  • Skieruj wnętrza dłoni do góry,

  • Obracaj przedramiona na zewnątrz, ale tylko na tyle, na ile nie sprawia to bólu.

  • Wróć do pozycji wyjściowej.

  • Powtórz ćwiczenie 10 razy.

  • Przy pomocy taśmy terapeutycznej możesz zwiększyć siłę wkładaną w wykonywanie ćwiczenia. Wystarczy zawiązać oba końce taśmy dookoła dłoni.

Gabriela Schwarz


Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Kuracja detoksykacyjna nie tylko dla cukrzyków

Pobierz »

Zdrowe plecy dzięki „super jedzeniu”

Pobierz »

Polecane artykuły