Artroza stawów dłoni i palców. Ciepło, zimno i ruch to pomoce lecznicze z wyboru

Artroza stawów palców i dłoni to również – przynajmniej okresowo – bóle i problemy z ruchem. Mimo to sięgnięcie po tabletkę przeciwbólową powinno być ostatecznym rozwiązaniem. Wykorzystaj zamiast tego ciepło, zimno i ruch. Jakie możliwości łagodzenia bólu i poprawy ruchomości stawów Ci dadzą, dowiesz się z poniższego artykułu.

Czy znasz ten przykry stan, kiedy po niedługim czasie pisania na klawiaturze komputera dopada Cię ból? Robienie swetra na drutach nie było wcześniej problemem, a dziś potrzebujesz co najmniej dwa razy tyle czasu, bo po krótkim czasie występuje kłujący ból w stawach dłoni i palców? A może należysz do ludzi, którzy z zamiłowaniem grają na pianinie, skrzypcach czy harfie, ale Twoje palce odmawiają współpracy? Jeśli tak, musisz liczyć się z tym, że chorujesz na artrozę stawów placów i dłoni.

Wielu miłośników gry na pianinie w podeszłym wieku cierpi na artrozę stawów palców.

Sztywne i bolesne stawy

W normalnych warunkach artroza stawów dłoni i palców zaczyna się tak samo, jak wszystkich innych stawów, czyli przez długi czas nie daje żadnych objawów. Początkowo Twoje palce są lekko opuchnięte i sztywne – przede wszystkim rano. Potem trudność sprawia zwinięcie dłoni w pięść. Lekkie w początkowym okresie choroby bóle z czasem przybierają na sile – początkowo tylko przy obciążeniu, potem również w spoczynku. W końcu palce odmawiają posłuszeństwa, nie można precyzyjnie chwytać przedmiotów.

W fazie nieaktywnej może dojść do zapalenia stawów dotkniętych chorobą. Pojawia się wówczas zaczerwienienie, opuchlizna i ciepło. To jeszcze bardziej narusza ruchomość palców i dłoni. W najgorszym wypadku na środkowych i krańcowych stawach palców rosną kostne zgrubienia.

To wywołuje skrzywienie palców. Przede wszystkim w zaawansowanym stadium choremu trudno jest odkręcić butelkę, przekręcić pokrętło czy klucz w zamku.

Nie rób tego, czego Ci nie wolno!

  • Intensywna gra na niektórych instrumentach – pianinie, skrzypcach, harfie – bardzo nadweręża stawy Twoich dłoni i palców. Ogranicz zatem te czynności do minimum – chociaż wyobrażam sobie, że to bardzo przykre.

  • Również wielogodzinne stukanie w klawiaturę komputera czy maszyny do pisania, a nawet gra na konsoli muszą odejść w zapomnienie. Pisanie ogranicz do koniecznego minimum. Jeśli koniecznie musisz przelewać słowa na papier, skorzystaj z programu do zamiany głosu w tekst. Dzięki niemu Twoje nagranie głosowe zostanie przetworzone na plik tekstowy, a Tobie zostanie „jedynie” poprawa pisowni i formatowanie.

  • Nie noś ciężkich przedmiotów. To też bowiem bardzo obciąża stawy Twoich palców i dłoni. Rozkładaj obciążenie równomiernie na obie dłonie. Jeszcze lepiej zrobisz, używając torby na kółkach lub plecaka.

  • Niestety robienie na drutach i szydełkowanie to ten rodzaj hobby, który nie jest w najmniejszym stopniu korzystny dla Twoich stawów. Oczywiście, jeśli robisz to okazjonalnie, to nic złego, natomiast raczej nie zaopatruj całej rodziny i wszystkich przyjaciół we własnoręcznie robione szale, czapki i rękawiczki.

  • Przy czynnościach trudnych lub wymagających jednostajnych ruchów wspomagaj się praktycznymi pomocami. Takie pomoce wykorzystuj przede wszystkim w kuchni (otwieracz do puszek i butelek czy sztućce z pogrubionymi uchwytami).

Ruch w domu

Dzięki poniższym drobnym ćwiczeniom, możliwym do wykonania w domu, nie tylko zredukujesz bóle stawów, ale także poprawisz ruchomość swoich dłoni i palców. Możesz powtarzać ćwiczenie nawet kilkanaście razy dziennie.

Ugniatanie rzepaku

  • Rozgrzej ziarno rzepaku (dostępne w zielarni) w piekarniku.

  • Delikatnie ugniataj ziarno w palcach przez 5 minut.

Ręka w rękę

  • Pocieraj o siebie wnętrza dłoni przez minutę lub dwie.

Trakcja

  • Połóż dłoń wewnętrzną stroną na blacie stołu.

  • Wyprostuj palce.

  • Palcami drugiej dłoni rozciągaj ostrożnie jeden palec po drugim.

  • Powtórz to samo ćwiczenie dla drugiej dłoni.

Dzięki temu ćwiczeniu pracujesz nad ruchomością stawów Twoich palców.

Wachlarz

  • Połóż dłoń wewnętrzną stroną na blacie stołu.

  • Wyprostuj palce.

  • Rozczapierzaj palce, jakby miały otworzyć się jak wachlarz, a następnie powracaj do pozycji wyjściowej.

  • Powtórz to samo ćwiczenie dla drugiej dłoni.

Ciepło i zimno łagodzą ból

Jeżeli w Twoich stawach rozwinął się stan zapalny, przede wszystkim pomoże Ci zimno, „wyciągając” ciepło, co zmniejszy zapalenie.

  • Zamocz mały ręcznik w zimnej wodzie i połóż na dotkniętym dolegliwościami stawie. Gdy ręcznik się rozgrzeje, zdejmij go.

Być może – podobnie jak ja – dobrze czujesz się w nieco cieplejszym klimacie. Ciepło to prawdziwy relaks dla moich stawów. Ciepło rozluźnia mięśnie i pobudza procesy przemiany materii w organizmie.

To dobry powód, by podarować nieco ciepła stawom również w domu. Ciepło przynosi nie tylko przyjemność, ale również odprężenie i ożywienie.

  • Rób swoim dłoniom kąpiele w ciepłej wodzie.

  • Bolące stawy skorzystają również, gdy zrobisz im okład z glinki leczniczej. Wymieszaj glinkę (do kupienia w aptece) z wodą do uzyskania pasty nadającej się do smarowania. Rozsmaruj ją na bolących stawach dłoni i palców.

Owiń staw wilgotną szmatką, a następnie ręcznikiem. Pozostaw okład na skórze przez godzinę lub dwie. Możesz go robić codziennie nawet przez dłuższy czas.

Uwaga: Ciepło nie może być stosowane na staw z aktywnym stanem zapalnym (zaczerwieniony, ciepły, spuchnięty).

Gabriela Schwarz

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Zdrowe plecy dzięki „super jedzeniu”

Pobierz »

Kuracja detoksykacyjna nie tylko dla cukrzyków

Pobierz »

Polecane artykuły