Kinezjotaping – metoda zwalczania bólu kolan

Kolorowe, przyklejane do skóry paski pomogą szybciej leczyć urazy, rozluźniać napięte mięśnie, a nawet łagodzić stany zapalne. Dowiedz się, jak działają i w razie których dolegliwości warto je stosować. Na praktycznym przykładzie pokażę Ci, jak z ich pomocą samodzielnie pozbyć się bólów kolan.

Elastyczne i rozciągliwe plastry do kinezjotapingu (kinesis = ruch, tape, taping = taśma, owijanie taśmą) są dla mnie uzupełniającą metodą (np. uzupełniającą fizjoterapię), pozwalającą na łagodzenie bólu bez leków i zabiegów operacyjnych. Podczas ruchu plastry te mają za zadanie zagwarantować spójny ruch skóry i tkanki łącznej. Umożliwia to nie tylko sprawniejsze zaopatrywanie w substancje odżywcze tkanki łącznej i usuwanie z niej zbędnych produktów metabolizmu, ale również poprawia ukrwienie i przepływ limfy oraz ułatwia zmniejszanie obrzęków. Ucisk tkanki zmniejsza się i ból ustępuje, natomiast poprawia się zaopatrzenie tkanek w substancje odżywcze. Główny efekt ich działania opiera się jednak najprawdopodobniej na lekkim pobudzaniu nerwów, co pozwala stłumić ból i przerwać tym samym błędne koło bólu i napięcia mięśniowego.

WAŻNE! Plastry plus ruch = odczuwalny efekt

Plastry te odsłonią swoje działanie tylko wówczas, gdy będziesz się ruszać. Jeżeli zatem przykleisz je sobie na bolące kolano (patrz dalsze wskazówki), zalecam odprężający spacer na świeżym powietrzu.

Przy tych dolegliwościach mogą być pomocne

Bóle pleców (o mniejszym nasileniu), bóle stawów, również te wynikające z artrozy, lżejsze bóle kolan, łokieć tenisisty i golfisty, zapalenie pochewek ścięgien, zespół cieśni nadgarstka, podrażnienie ścięgna Achillesa, bóle przy przyczepie ścięgna (jak przy ostrodze piętowej), skurcze mięśni, uzupełniająco przy wszczepieniu protezy stawu (np. przeciwko opuchliźnie), lekkie skręcenia, naderwania, krwiaki, zapobiegawczo przed kontuzjami sportowymi / przeciwko nieprawidłowemu rozkładowi obciążeń, leczenie blizn.

Jak kleić i uśmierzać ból

Ceny rolki takiej taśmy zaczynają się od ok.18 zł. Taśmy występują w wielu kolorach, ale kolory te nie mają żadnego szczególnego znaczenia – nawet, jeżeli jest to w taki sposób reklamowane.

Zaokrąglaj końcówki

Dotnij nożyczkami krańce taśmy w sposób przedstawiony na ilustracji, aby poprawić ich przyklejanie się do skóry. Naderwij folię ochronną, a następnie ściągaj ją stopniowo dopiero podczas naklejania plastra. Ciepło Twojego ciała pozwoli na stabilne i długotrwałe przyklejenie plastra do skóry. Poddawana oklejaniu skóra powinna zostać ogolona lub wydepilowana, aby plaster miał bezpośredni kontakt ze skórą – i mógł prawidłowo działać.

Krok 1: Usiądź wygodnie na krześle i lekko zegnij kolano. Odetnij dwa około dwudziestocentymetrowe kawałki taśmy. Przyklej początek pierwszego plastra mniej więcej w odległości równej grubości kciuka na środku pod rzepką (bolącego kolana).

Następnie lekko naciągając plaster, poprowadź go do góry dookoła rzepki i przyklej do mięśnia uda.

Krok 2: Przyklej początek drugiego plastra na początek pierwszego. Poprowadź plaster tak jak pierwszy, lecz po przeciwnej stronie rzepki (wewnętrzna strona nogi) tak, aby oba plastry skrzyżowały się powyżej rzepki.

Krok 3: Trącym ruchem dociśnij plastry do skóry. To aktywuje ich działanie i zagwarantuje lepszą przyczepność do skóry. Jeżeli plastry zostały prawidłowo przyklejone, podczas prostowania nogi na skórze pojawią się fałdki.

Jak długo taki plaster może pozostać na skórze?

Prysznic i kąpiel z plastrami nie stanowi problemu. Prawidłowo naniesione nie odkleją się – powinny wytrzymać do tygodnia. Po usunięciu starego plastra nałóż nowy. Można ten zabieg powtarzać 5-6 razy.

Prof. dr Thomas Wessinghage

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Zdrowe plecy dzięki „super jedzeniu”

Pobierz »

Kuracja detoksykacyjna nie tylko dla cukrzyków

Pobierz »

Polecane artykuły