Jak przetrwać zimę pomimo artrozy

Gabriela  Schwarz

Gabriela Schwarz

14.12.2019 r.
Jak przetrwać zimę pomimo artrozy

Zimne i wilgotne pory roku nie zachęcają wielu ludzi chorych na artrozę do opuszczania mieszkań. Spacerowanie, jazda na rowerze czy walking w czasie deszczu, śniegu i wiatru? Nie, dziękuję! Niestety, to szybko się zemści – bolącymi i zesztywniałymi stawami. Aby do tego nie dopuścić, przeczytaj wskazówki, które dla ciebie przygotowałam.

Wskazówka 1.: Ruszaj się

Również w czasie zimy regularna aktywność fizyczna jest priorytetem. Ubierz się ciepło, nałóż kaptur przeciwdeszczowy lub czapkę i idź na dwór. Zabierz ze sobą przyjaciela. Wtedy spacer czy nordic walking będzie przyjemniejszy.

Kiedy pojawi się śnieg, nałóż narty biegowe i wybierz się na przebieżkę. A może zabierzesz ze sobą do plecaka ciepłe kakao lub herbatę? Takim napojem będziesz mógł się rozgrzać w czasie przerwy. A jeśli pogoda naprawdę nie nadaje się do uprawiania aktywności fizycznej na zewnątrz, idź na krytą pływalnię. Może są tam organizowane zajęcia z gimnastyki podwodnej?

Wskazówka 2.: Odżywiaj się świadomie

Nie tylko zimą, ale raz na zawsze warto znacznie zredukować spożycie tłuszczów zwierzęcych. Wołowina i wieprzowina zawierają bardzo duże ilości kwas arachidonowego. Substancja ta sprzyja stanom zapalnym. Aby wiosną nie spotkało nas niemiłe zaskoczenie podczas przymierzania kostiumu kąpielowego, a także dlatego, że ma to bardzo szkodliwy wpływ na nasze stawy, należy również możliwie jak najczęściej opierać się pokusie spożywania słodyczy. Wyjątek stanowi tutaj okres świąt Bożego Narodzenia. W tym czasie możesz naprawdę najeść się do woli. Na pewno korzystnie wpłynie to na twój nastrój.

Wskazówka 3.: Unikaj stresowania twoich stawów

Zwłaszcza w okresie świątecznym w grudniu często bierzemy na siebie zbyt wiele obowiązków. Kupowanie prezentów, zakupy, ubieranie choinki, gotowanie itd. – to również istotny stres dla naszych stawów. Skutkiem tego nasilają się dolegliwości bólowe. Dlatego ważne jest delegowanie pracy na innych i dzielenie jej na więcej dni.

Wskazówka 4.: Korzystaj z urządzeń pomocniczych

Zimą ulice i chodniki często pokryte są śniegiem i lodem. Jeśli więc masz problemy z chodzeniem, koniecznie poruszaj się o lasce. To pozwoli ci się nieco rozluźnić. Oczywiście należy nie zapomnieć o zamianie gumowej nakładki na końcu laski na korek ze szpikulcem. Dotyczy to również kijków do nordic walkingu.

Wskazówka 5.: Pozwól sobie na odpoczynek

Jeśli deszcz, wiatr i niedostatek światła dziennego znacznie obniżyły twój nastrój, pozwól sobie na chwilę wytchnienia. Wybierz się do sauny.

Tematyka

Znajdź nas na Facebook'u

Opinie naszych czytelników

wiper-pixel