Czytanie e-booków obniża wyrzut hormonu snu – melatoniny – o 55%

Autor: prof. dr Thomas Wessinghage

Światło czytnika e-booków lub tabletu składa się w większej części ze światła niebieskiego niż światło lampki nocnej. Skutkiem tego może być późniejsze wydzielanie hormonów snu przez organizm. Może on również wydzielać mniejsze ilości tego hormonu.

Badacze z Harvard Medical School w Bostonie w Stanach Zjednoczonych poprosili grupę młodych mężczyzn i kobiet o czytanie w określonych warunkach: przez 5 kolejnych wieczorów czytali oni e-booki, a przez kolejnych 5 wieczorów książki w wersjach papierowych. Okazało się, że czytanie literatury w formie elektronicznej zmniejszyło wydzielanie hormonu snu – melatoniny – o 55%.

Skutek: piątego wieczora podczas czytania e-booków rytm snu i czuwania w porównaniu z wieczorami w towarzystwie literatury drukowanej przesunął się o półtorej godziny.

Również ze starszych badań wynika, że światło niebieskie działa na organizm ludzki jak sygnał alarmowy. Organizm tłumi wówczas naturalne uczucie zmęczenia poprzez zmniejszone wydzielanie hormonu snu, czyli melatoniny.

Prowadzi to nie tylko do niedoboru snu, ale przede wszystkim podnosi również ryzyko chorób nowotworowych jelita, piersi i prostaty.

Wniosek: miejscem dla monitorów elektronicznych – telewizora, komputera i czytnika e-booków – nie powinna być sypialnia. Lepiej położyć się do łóżka z dobrą drukowaną książką.

ebook, czytnik, czytanie, książki

prof. dr Thomas Wessinghage

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Opinie czytelników

data:

Zgadza się, od jakiegoś czasu mam problemy ze snem i teraz rozumiem z czego one wynikają. Czytam wieczorami książkę na tablecie, wszystko jasne.

Ocena użytkownika:
5
Zgłoś naruszenie regulaminu

Zobacz także

Zdrowe plecy dzięki „super jedzeniu”

Pobierz »

Kuracja detoksykacyjna nie tylko dla cukrzyków

Pobierz »

Polecane artykuły