Sześć złotych zasad, dzięki którym Twoje oczy będą cieszyć się dobrym zdrowiem przez wiele lat

Jeżeli będziesz przestrzegać tych sześciu zasad, twoje oczy będą ci wdzięczne. Ich dobry stan pozwoli ci dobrze widzieć aż do późnej starości.

1. Regularnie badaj oczy. Nie czekaj z wizytą u lekarza, aż pojawią się problemy zdrowotne – wiele chorób oczu nie daje początkowo żadnych objawów. Im wcześniej zostaną wykryte i rozpocznie się leczenie, tym dłużej zachowasz wzrok. Omów ze swoim okulistą ryzyko zachorowania na choroby oczu i ustal, jak często musisz się badać. Pomocne mogą być informacje o chorobach oczu w rodzinie.

2. Przestań palić. Ryzyko starczego zwyrodnienia plamki żółtej (AMD) jest u palaczy dwukrotnie wyższe niż u osób niepalących. To samo odnosi się do katarakty i retinopatii cukrzycowej. Gdy przestaniesz palić, ryzyko to spadnie, może też spowolnić rozwój choroby.

3. Dbaj o prawidłową masę ciała. Nadwaga powoduje wzrost ryzyka cukrzycy i wynikających z niej chorób, na przykład retinopatii cukrzycowej. Prawidłowa waga pomaga zatem chronić twoje oczy. Odżywiaj się w sposób zrównoważony, ze świadomością wartości energetycznej spożywanych pokarmów i zdrowo dla oczu. Jeśli pijesz alkohol, to w umiarkowanych ilościach.

4. Dużo śpij. Twoje oczy cieszą się z dużej ilości snu, gdyż podczas snu są stale nawilżane i oczyszczane z ciał obcych. Ponadto sen działa jak wiosenne porządki dla mózgu, który przecież stale uczestniczy w procesie widzenia. Dbaj zatem o odpowiednią ilość snu we właściwych warunkach (zaciemnienie, temperatura pomieszczenia, przewietrzenie itd.).

5. Noś okulary ochronne. Przy dużym nasłonecznieniu noś okulary przeciwsłoneczne z filtrem UV. Pamiętaj o tym przede wszystkim podczas uprawiania sportów zimowych. Okulary ochronne mogą być także przydatne podczas pływania i przy silnym wietrze.

6. Ważna jest aktywność fizyczna. Wiele badań dowodzi, że ruch zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby oczu, jak AMD czy jaskra. Dzięki lepszemu ukrwieniu zmniejsza się ciśnienie w gałce ocznej – oraz waga ciała. W ten sposób zmniejszasz ryzyko zachorowania na cukrzycę i retinopatię cukrzycową. Dla oczu szczególnie dobry jest spokojny ruch, np. spokojny chód lub bieganie trzy-cztery razy w tygodniu albo 60-90 minut jazdy na rowerze. Odpowiednie będą też taniec, joga i tai-chi.

Thomas Wessinghage

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Zdrowe plecy dzięki „super jedzeniu”

Pobierz »

Kuracja detoksykacyjna nie tylko dla cukrzyków

Pobierz »

Polecane artykuły