8 porad, jak zdrowo przetrwać zimę

Jesteśmy dzisiaj tak bardzo przyzwyczajeni do wygód naszego współczesnego świata, że nie poświęcamy specjalnej uwagi zimowym niskim temperaturom. A to bardzo niedobrze! Zimą wciąż więcej osób umiera na zawał serca, nadciśnienie, problemy z płucami czy z powodu zatorów. Dlaczego tak się dzieje i jak temu aktywnie przeciwdziałać, dowiecie się z poniższego artykułu.

Nie narażaj się na niepotrzebne niebezpieczeństwo

Unikaj wychodzenia na dwór w nocy lub przy ekstremalnie niskich temperaturach. Poczekajmy z koniecznym wyjściem, aż słońce znajdzie się wysoko na niebie. Jeśli jesteś zatwardziałym sportowcem, ubieraj się w taki sposób, aby całe Twoje ciało (!) pokryte było warstwą izolującą. Myślę tutaj przede wszystkim o rękawiczkach, kominiarce, goglach narciarskich, kalesonach i ciepłych zimowych butach. Śmieszny wygląd w czasie treningu to najmniejsze zło – o wiele gorsze są odmrożone partie ciała!

Trzymaj się z dala od alkoholu na świeżym powietrzu! Przyjemnie ogarniające ciepło po łyku jakiegoś trunku jest bardzo podstępne. W rzeczywistości to raczej alkohol odbiera Twojemu organizmowi ciepło. Nawet najmniejsze naczynia krwionośne rozszerzają się pod wpływem alkoholu tak, że oddają ciepło.

Czy wiesz, że istnieją zimowe nakładki z kolcami na buty? To znacznie ogranicza ryzyko poślizgnięcia się. Upadki w podeszłym wieku często kończą się bowiem złamaniem szyjki kości udowej. To również jest często przyczyną poważnych chorób wtórnych (takich jak zakrzepica płucna czy zapalenie płuc) – wiele starszych osób już z takich chorób nie wychodzi.

Poniższa tabelka przedstawi Ci poszczególne zagrożenia, jakie niesie ze sobą zima. Pamiętaj jednak, że nie uwzględniono w niej upadków i innych wypadków, związanych ze śliską nawierzchnią.

Zagrożenie

Przyczyna

Zawał serca

Zwężenie żył w skórze z powodu zimna, wzmożona praca serca, nasilone wydzielanie hormonów stresu podczas niskich temperatur

Zagrażające życiu wysokie ciśnienie krwi

Zwężenie żył w skórze z powodu zimna, wzmożona praca serca, nasilone wydzielanie hormonów stresu podczas niskich temperatur

Zakrzepica

Zimna krew „skleja się” szybciej

Astma

Zimne powietrze zwęża drogi oddechowe

Zapalenie oskrzeli

Zwężone drogi oddechowe wykazują większą skłonność do stanów zapalnych

Zapalenie płuc

Może być skutkiem zapalenia oskrzeli

8 najlepszych trików przeciwko zimie

1. Im zdrowszą osobą jesteś, tym lepiej przetrwasz zimę. Ruszaj się więc regularnie na świeżym powietrzu. To wzmocni odporność Twojego organizmu.

2. Jedz pokarmy świeże i urozmaicone.

3. Koniecznie unikaj ekstremalnych różnic temperatur. Jeśli masz podwójne drzwi wejściowe, stań na chwilę pomiędzy nimi, aby przyzwyczaić się do zimna.

4. Ubieraj się na cebulkę.

5. Jeśli jesteś w pomieszczeniu, zdejmij z siebie nieco odzieży, aby się nie przegrzać. Pogódź się z tym, że ciągłe ubieranie i rozbieranie się to jeden z uroków zimy.

6. Jeśli nie uprawiasz sportu, włókna naturalne lepiej Cię ogrzeją i sprawią, że nie będziesz się nadmiernie pocić.

7. Noś czapkę! Najwięcej ciepła tracisz przez głowę.

8. Spożywaj rozgrzewające potrawy. Zupy, dania jednogarnkowe, czerwone mięso, por i dynia są w zimie idealne.

Wychładzająco działają natomiast sałatki, jogurt, twaróg i owoce cytrusowe.

Dr med. Rainer Limpinsel

Tagi: zima, zdrowie

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Zdrowe plecy dzięki „super jedzeniu”

Pobierz »

Chora tarczyca – jak samodzielnie rozpoznać problem i świadomie wybrać leczenie

Pobierz »

Polecane artykuły