W ten sposób uspokoisz umysł

Inge Schoeps

Inge Schoeps

27.07.2018 r.
W ten sposób uspokoisz umysł

Zawsze, kiedy czuję niepokój, albo uświadamiam sobie, że utknęłam w wirze myśli, medytuję mantrę po sanskrycku: „yogas-citta-vritti-nirodhah”, co w luźnym tłumaczeniu znaczy m.in. „joga zaczyna się wtedy, kiedy ruch w umyśle się kończy”. Dzięki temu ćwiczeniu uspokajam się w mgnieniu oka. Sam to wypróbuj!

Pewnie zadajesz sobie teraz pytanie, dlaczego powinieneś w ogóle coś takiego robić. To bardzo proste, jeżeli nie jesteś akurat lingwistą, który zajmuje się sanskrytem, twój umysł nie będzie wiązał ze słowami żadnego znaczenia. To znaczy, że może on kompletnie na nie nie reagować. W ten sposób twój umysł może się wreszcie odprężyć, ponieważ on również cieszy się z małej przerwy. Idea jest taka, by związać umysł z przedmiotem mediacji („Saguna” – z przedmiotem). Przedmiot mediacji można sobie oczywiście dowolnie wybrać, ale warto wybrać taki, który pomaga najbardziej. Jeżeli zdecydujesz się na przedmiot i recytujesz sutrę jogi: „yogas-citta-vritti-nirodhah“, wchłaniasz jakość sutry. I wreszcie osiągasz spokój!

Całkiem proste, ale niekoniecznie łatwe

Rzeczywistym ćwiczeniem recytacji jest obserwowanie impulsów wysyłanych przez twoje ciało, umysł i duszę oraz niereagowanie na nie. Dzięki milczącej obserwacji dowiesz się, ile rzeczy cię kształtuje: doświadczenia – dobre i złe, wyobrażenia, pragnienia i lęki. Są one kolejnymi czynniki zakłócającymi pracę umysłu. Wszystkie te czynniki przemawiają w tobie, co prowadzi do pojawienia się niepokoju w umyśle. Nie zwracaj na te głosy uwagi, ale obserwuj, jak powoli, ale zdecydowanie cichną, aż w końcu znikną całkowicie.

Oto jak ćwiczyć medytacje mantry „yogas-citta-vritti-nirodhah”

   Na początku medytacji, zanim zaczniesz z właściwym ćwiczeniem, wczuj się przez chwilę w swój organizm. Jak się czuje twoje ciało? Jakie myśli, jakie emocje teraz tobą rządzą?

  • Niezależnie od tego, czy chodzisz, stoisz, siedzisz, czy leżysz: rozluźnij ramiona.

  • Teraz zacznij recytować sutrę jogi „yogas-citta-vritti-nirodhah”, yogas- citta-vritti-nirodhah”…

  • Znajdź rytm swojego oddechu, aby oddech, recytacja i, jeżeli chodzisz, twój krok tworzyły jedność.

  • Jeżeli twoje myśli gdzieś uciekają, po prostu zacznij recytację od nowa.

  • Recytuj przez 3–15 minut.

  • Następnie powoli ją zakończ recytację i poczuj jeszcze przez chwilę jej wydźwięk. Określ, jak się teraz czujesz i zaobserwuj przede wszystkim stan twojego umysłu.

Korzyści z ćwiczenia

  • Rozpoznasz, które czynniki zakłócające pracę umysłu są w tym momencie aktywne – czy to własne ego, przywiązanie, odrzucenie, czy lęk.

  • Wprowadzisz spokój we własne myśli.

  • Zrelaksujesz się i nauczysz się lepiej dostrzegać otaczające cię rzeczy.

Słowa kluczowe:
jogamedytacja

Tematyka

Znajdź nas na Facebook'u

Opinie naszych czytelników

wiper-pixel