Za pomocą naturalnych środków poprawiających nastrój pokonasz zimowy spadek formy psychicznej

Krótkie dni, mało światła i brak słońca: to wszystko ma wpływ na samopoczucie i pogarsza nastrój. Jeden na trzech mieszkańców Europy Środkowej, cierpi z powodu sezonowego spadku nastroju zimą. Ale tak wcale nie musi być, ponieważ medycyna naturalna może pomóc zachować dobry nastrój.

Zbyt mała ilość światła sprawia, że nie mamy motywacji i ogarnia nas smutek

Rytmem naszego wewnętrznego zegara steruje światło słoneczne. Kiedy robi się ciemno, stajemy się zmęczeni, ponieważ wtedy nasz organizm wydziela hormon - melatoninę, który nas usypia. Natomiast kiedy rano robi się jasno, produkcja melatoniny zostaje wstrzymana, a pałeczkę przejmuje inny hormon – serotonina. Ten neuroprzekaźnik umożliwia przepływ informacji między komórkami mózgowymi, ma działanie poprawiające nastrój i ogólnie działanie aktywujące. W ciemnych miesiącach organizmowi zaczyna brakować serotoniny, ponieważ niektóre dni zupełnie pozbawione są słońca i większość czasu spędzamy przy sztucznym świetle.

Brak światła może doprowadzić do następujących dolegliwości:

  • Permanentne zmęczenie

  • Brak energii

  • Ataki obżarstwa polegające na spożywaniu dużej ilości węglowodanów i słodyczy

  • Zaburzenia koncentracji

  • Problemy ze snem

  • Depresyjny nastrój

  • Brak motywacji

Dzięki zastosowaniu terapii światłem mogą państwo skutecznie przeciwdziałać takim objawom.

Wprowadź światło do ciemnej duszy

Wiele badań udowodniło już, że terapia światłem jest najbardziej efektywną strategią walki z zimową depresją. Nowym odkryciem jest udowodnienie skuteczności fototerapii w przypadku niesezonowych depresji osób starszych.

Naukowcy z Uniwersytetu Maastricht (Holandia) poddawali seniorów w wieku 60 lat i więcej, którzy cierpieli na niesezonową depresję, codziennie jednogodzinnej fototerapii. Grupa kontrolna otrzymywała chemiczne antydepresanty. Po trzech tygodniach okazało się, że fototerapia w takim samym stopniu jak leki poprawiła nastrój pacjentów. Informacje o tym, jak można samodzielnie przeprowadzić fototerapię, znajdziecie państwo w ramce poniżej.

Zażyj kąpieli słonecznej!

Na potrzeby przeprowadzenia fototerapii w domu potrzebujesz lampy terapeutycznej o natężeniu światła przynajmniej 2500 lux (do kupienia w sklepach medycznych i internecie za kilkaset złotych). Już 30 min. w ciągu dnia wystarczy, aby przeciwdziałać spadkowi nastroju. Dla najlepszego rezultatu powinieneś brać słoneczną kąpiel rano, zaraz po wstaniu z łóżka. I nie musisz cały czas patrzeć na lampę. Możesz w tym czasie np. czytać, pracować przy biurku lub wykonywać prace ręczne.

Witamina słońca przywraca dobry nastrój

Jedną z przyczyn zimowego spadku nastroju jest sezonowy brak witaminy D.

Witamina ta odpowiada m.in. za produkcję serotoniny w mózgu i w ten sposób wpływa na zachowanie dobrego, zrównoważonego nastroju. Ze względu na niskie promieniowanie słoneczne w okresie zimowym zaczyna brakować witaminy D, co objawia się przygnębieniem i spadkiem motywacji.

Dlatego warto uzupełnić magazyn witaminy D zażywając codziennie 1000 jednostek witaminy słońca. Odpowiednie preparaty znajdziesz w aptece.

Dziurawiec ma takie same działanie jak antydepresanty

Dziurawiec pozytywnie wpływa na nastrój, ponieważ wyrównuje stężenie neuroprzekaźników. Ta lecznicza roślina zawiera hiperycynę, która zwiększa stężenie antydepresyjnych przekaźników – serotoniny i noradrenaliny; dzięki temu dziurawiec działa podobnie jak antydepresanty. Badanie przeprowadzone w Bostonie (USA) na 135 pacjentach wykazało, że w przypadku lekkiej lub średnio zaawansowanej depresji dziurawiec jest bardziej efektywny niż antydepresant fluoksetyna.

Aby dziurawiec miał lecznicze działanie, musi być przyjmowany w wysokich dawkach (900 mg dziennie). Z tego powodu produkty z dziurawca dostępne w drogeriach nie nadają się. Odpowiednie preparaty znajdziesz w aptece.

Olejki eteryczne poprawiają nastrój

Działanie zapachów na samopoczucie i dobry nastrój znane jest każdemu z własnego doświadczenia. Ich wpływ na stan duszy wykorzystywany jest w aromaterapii, w której stosuje się odpowiednie olejki eteryczne. Stanowią one esencję rośliny i są płynnymi substancjami zapachowymi samodzielnie przez nie produkowanymi, które łatwo wyparowują. U człowieka olejki eteryczne poprzez błonę śluzową wyścielającą jamę nosową docierają bezpośrednio do ośrodka nerwowego w mózgu. Kiedy bodźce zapachowe docierają do mózgu, mogą pobudzić wydzielanie neuroprzekaźników, jak noradrenalina i serotonina, i w ten sposób przysłużyć się do produkcji tzw. „hormonów szczęścia” – endorfin.

Olejki eteryczne poprawiające nastrój:

  • Bergamotka

  • Jaśmin

  • Kwiat pomarańczy

  • Lawenda

  • Róża

  • Drzewo sandałowe

  • Jagodlin wonny

Dla uzyskania efektu poprawionego nastroju należy dodać kilka kropel olejku – jednego rodzaju lub kilku – albo do lampy zapachowej, albo do naczynia z ciepłą wodą.

Aminokwas, który stymuluje wydzielanie hormonów szczęścia

Tryptofan to aminokwas, który jest potrzebny człowiekowi każdego dnia, ale organizm ludzki nie potrafi go samodzielnie wyprodukować. Po spożyciu z pokarmem białko to zamienia się w serotoninę, i tym samym nasz nastrój ulega poprawie.

Największe stężenie tryptofanu zawierają:

  • soja (37% na 100 g)

  • groszek (24% na 100 g)

  • pierś z kurczaka (21% na 100 g)

  • kakao bez dodatku cukru (20% na 100 g)

  • łosoś (20% na 100 g)

Ale również orzechy włoskie i płatki owsiane zawierają sporo tryptofanu, dlatego nie powinno ich zabraknąć w Twojej diecie.

Aby pokryć dzienne zapotrzebowanie – 5 do 6 mg – można w ciemnych miesiącach bez obaw sięgnąć po suplementy diety.

Kakao uszczęśliwia

Kakao zawiera tzw. anandamidy, które są bardzo podobne do kannabinoidów – związków występujących w ludzkim organizmie. Substancje te znane są z działania antydepresyjnego i poprawiającego nastrój. Ponadto kakao zawiera dużą ilość tryptofanu istotnego dla produkcji serotoniny. Filiżanka gorącego kakao zajmuje dlatego stałe miejsce na liście naturalnych produktów polepszających samopoczucie.

Na świeże powietrze!

Ruch na świeżym powietrzu to jeden z najprostszych sposobów na podwyższenie stężenia serotoniny i poprawę nastroju. Nawet przy pochmurnym niebie w zimowy dzień natężenie światła na zewnątrz wynosi 3000 lux, w pomieszczeniach jedynie między 100 i 300 lux. Ubierzcie się więc ciepło i wychodźcie codziennie na spacer.

Ruch poprawia nastrój

Sport nie tylko wpływa na redukcję hormonów stresu, ale też pobudza wydzielanie naturalnej morfiny (endorfin). Dlatego też aktywność fizyczna powinna towarzyszyć nam każdego dnia. Najkorzystniejszy jest umiarkowany sport wytrzymałościowy jak jogging, jazda na rowerze czy nordic walking.

Również medytacyjne formy ruchu, jak joga lub tai-chi, bardzo dobrze przeciwdziałają spadkowi samopoczucia. Jeśli zdecydujesz się na dołączenie do grupy, wówczas jednocześnie będziesz budować nowe kontakty społeczne, co także poprawia nastrój.

Beate Rossbach

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Kuracja detoksykacyjna nie tylko dla cukrzyków

Pobierz »

Zdrowe plecy dzięki „super jedzeniu”

Pobierz »

Polecane artykuły