Trening wytrzymałościowy czy siłowy: który najlepiej hamuje proces starzenia?

Wiek jest głównym czynnikiem ryzyka chorób układu sercowo-naczyniowego (zawał, osłabienie mięśnia sercowego) czy cukrzycy. Czy ruch naprawdę może zatrzymać te procesy? Lekarze z Kliniki Uniwersyteckiej Saarland (Homburg/Saar) po raz pierwszy udowodnili w badaniach, że umiarkowany trening wytrzymałościowy i bardzo intensywny trening interwałowy przewyższają pod tym względem sam trening siłowy.

Rozstrzygająca dla wyniku tego badania była aktywacja enzymu telomerazy podczas treningu wytrzymałościowego. Enzym ten hamuje najwyraźniej procesy starzenia komórek i narządów. Zdrowe, nieuprawiające dotychczas sportu osoby w wieku od 30 do 60 lat podzielone na grupy uprawiały trzy różne rodzaje sportu (wytrzymałościowy, interwałowy, siłowy): przez 6 miesięcy 3 razy w tygodniu po 45 minut. Osoby z grupy kontrolnej nie uprawiały żadnego sportu. Wynik: w grupie uprawiającej sport aktywność telomerazy była wyższa niż w grupie kontrolnej, a najwyższa w grupie uprawiającej trening wytrzymałościowy. Trening wytrzymałościowy obejmował 45 minut biegania, trening interwałowy – 4 razy po 4 minuty dużego obciążenia (szybki bieg) z przerwami regeneracyjnymi, a trening siłowy obejmował 8 ćwiczeń na przyrządach.

Wniosek: kto w sposób umiarkowany regularnie uprawia sport wytrzymałościowy, może najwyraźniej zahamować swoje procesy starzenia i tym samym chronić się przed chorobami układu sercowo-naczyniowego. Poza tym trening tego typu nie pozostaje bez pozytywnego wpływu również na utrzymanie zdrowego i młodego wyglądu.

Prof. dr Thomas Wessinghage

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Zdrowe plecy dzięki „super jedzeniu”

Pobierz »

Chora tarczyca – jak samodzielnie rozpoznać problem i świadomie wybrać leczenie

Pobierz »

Polecane artykuły