Odchudzanie - jak w pięciu krokach wprowadzić w czyn dobre postanowienia

Food Inspector

15.10.2018 r.
Odchudzanie - jak w pięciu krokach wprowadzić w czyn dobre postanowienia

Całe życie mierzymy się z postanowieniami. U wielu z nas na szczycie „piramidy dobrych postanowień” znajduje się „zdrowsze jedzenie i utrata dzięki temu kilku zbędnych kilogramów”. Podpowiemy Ci, na co zwrócić uwagę, by urzeczywistnić te istotne dla zdrowia i dobrego samopoczucia postanowienia.

Chcesz jeść więcej owoców i warzyw? Tłuste i kaloryczne dania mają zniknąć z twojego jadłospisu? Takie zupełnie przecież słuszne postanowienia często już po kilku dniach popadają w zapomnienie. A przecież tak nie musi być. Zestawiliśmy 5 najważniejszych zasad. Jeśli będziesz się do nich stosować, uda Ci się wprowadzić swój plan w życie.

Krok 1: Sprawdź swoją motywację

Dlaczego chcesz zdrowiej jeść? Czy ktoś z Twojego otoczenia wmówił Ci, że jesteś za gruby/za gruba? Znajomi znacznie stracili na wadze, a Ty zazdrościsz i też chcesz schudnąć? Jeśli tak, to wiedz, że to nie są dobre powody. Zapewne wytrwasz w zdrowym odżywianiu tylko przez kilka dni, a potem wszystko wróci do dawnego stanu.

Motywacja powinna wychodzić tylko z Twoich potrzeb. Uświadom sobie korzyści zdrowotne, wynikające ze spożycia obfitej ilości owoców i warzyw.

Utrata nadprogramowych kilogramów wyjdzie Ci tylko na zdrowie. Odciążysz w ten sposób cały swój organizm. Mniejsza masa to mniejszy ucisk na stawy, a co za tym idzie – mniejsze ryzyko zachorowania na artrozę.

Gdy trochę schudniesz, zaczniesz się więcej ruszać, wzrośnie Twoja aktywność, a jakość Twojego życia podniesie się. Tylko ten, kto dostrzeże korzyści dla własnego zdrowia, ma szansę wytrwać w zdrowym odżywianiu.

Chudnąc, obniżasz ryzyko takich chorób, jak:

- artroza,

- cukrzyca typu 2,

- nadciśnienie,

- miażdżyca,

- nowotwory.

Krok 2: Wszystko w odpowiednim czasie

Jeżeli trzon Twojej diety stanowiły gotowe kupne dania, to wprowadzenie do jadłospisu wyłącznie świeżych potraw będzie radykalną zmianą całego Twojego trybu życia. Przydadzą się tutaj czas i dobra organizacja. Jeśli w Twoim życiu akurat wiele się dzieje: opiekujesz się chorym członkiem rodziny, masz mnóstwo pracy zawodowej czy zbliża się przeprowadzka, musisz się zastanowić, czy to dobry moment na odwrócenie przyzwyczajeń dietetycznych do góry nogami.

Może lepiej poczekać pół roku, do czasu, kiedy będziesz mieć lepsze warunki ku temu i samodzielne pichcenie sprawi Ci większą przyjemność?

Zacznij od najdrobniejszych rzeczy: jedz 5 razy dziennie jabłka, winogrona i banany; pij niesłodzony sok z wodą. Jednocześnie staraj się ograniczać słodkości i tłuste potrawy.

Krok 3: Zadbaj o pozytywny stosunek do życia

Sprawdź swój tok myślenia. Wymaż ze świadomości negatywnie nacechowane stwierdzenia, takie jak „Nie chcę już być gruby/gruba” czy „Nie chcę być nieatrakcyjny/nieatrakcyjna”. Zastąp je pozytywnymi myślami, na przykład „Chcę zdrowo żyć”, „Chcę schudnąć”. W ten sposób sygnalizujesz swojej podświadomości: „Lubię samego/samą siebie”. A kto sam siebie lubi, temu łatwiej przychodzi zrobić coś dobrego dla swojego zdrowia.

To zresztą nie dotyczy tylko odżywiania. Wiele oczekiwanych przez Ciebie wydarzeń w Twoim życiu jest możliwych tylko wtedy, gdy masz pozytywne nastawienie. W ramce umieściliśmy kilka porad, które pomogą Ci „przeprogramować” Twoje myślenie na optymistyczne tory.

Krok 4: Stawiaj sobie realne cele

Bądź realistą. Nie oczekuj, że w krótkim czasie uda Ci się zrzucić potężną nadwagę. Jeśli jednak rzeczywiście chcesz schudnąć, ciesz się z małych sukcesów. Nagradzaj się, nawet jeżeli udało Ci się zrzucić tylko kilogram czy dwa. Kup sobie np. nowy sweter – może o rozmiar mniejszy?

Krok 5: Zaufaj tym, którzy Cię wspierają

Wiele rzeczy w życiu udaje się wtedy, gdy mamy wokół siebie życzliwych ludzi. Jeżeli chcesz się pozbyć nadwagi, zasięgnij porady dietetyka. On dokładnie wskaże Ci, które niezdrowe potrawy muszą opuścić Twój jadłospis.

Możesz też dołączyć do grupy ludzi, którzy zmagają się z tym samym problemem. Poznasz nowych znajomych, być może nawiążesz jakieś przyjaźnie. To byłby właśnie dobry start w nowy etap życia.

Trening pozytywnego myślenia

Wdzięczność: Uświadom sobie, ilu dobrze życzących Ci ludzi dane było Ci spotkać w życiu, na przykład rodziców, dziadków, przyjaciół, nauczycieli itd. Wspominaj szczególnie miłe wydarzenia. Napisz list z podziękowaniami do osoby, która odgrywa w Twoim życiu istotną rolę.

Optymizm: Wypisz na kartce, co dobrego spotkało Cię w życiu. Sporządź listę „TOP 5” najbardziej pozytywnych przeżyć. Mogą to być narodziny dziecka, otrzymanie pierwszej pracy, poznanie życiowego partnera. A teraz zastanów się: czy niepowodzenia mogą przesłonić cieniem te wszystkie dobre rzeczy? Być może zyskasz w ten sposób inną perspektywę patrzenia na świat.

Ciekawość: Idź przez życie z otwartymi oczami. Staraj się rozmawiać z innymi ludźmi tak często, jak to tylko możliwe. Nieprzerwanie poszerzaj swoją wiedzę. Zapisz się na jakiś kurs, naucz się nowego języka obcego albo weź udział w wycieczce.

Humor: Nie bądź tak zacięty/zacięta! Śmiej się czasami, gdy coś pójdzie nie po Twojej myśli. Opowiadaj dowcipy. Nie pozwól, by ludzie o kiepskim nastroju zepsuli Ci dzień. To ich zły humor – nie Twój.

Entuzjazm: Nie rób tego, czego naprawdę nie chcesz. Życie jest na to zbyt krótkie. Tylko zamiary, które faktycznie są dla Ciebie ważne, mają szansę na powodzenie.

Tematyka

Znajdź nas na Facebook'u

Opinie naszych czytelników

wiper-pixel