Gliptyny stosowane jako lek na cukrzycę mogą wywoływać zapalenie trzustki

Gliptyny to leki na cukrzycę. Noszą także nazwę inhibitorów DPP-4 i są dostępne na rynku od dziesięciu lat. Obecnie losowe długofalowe badania przeprowadzone na prawie 20 tysiącach pacjentów dowiodły, że gliptyny mogą wywoływać zapalenia trzustki (Combined Analysis of Three Large Interventional Trials With Gliptins Indicates Increased Incidence of Acute Pancreatitis in Patients With Type 2 Diabetes; Diab Care 2016, Sept dc151707).

Naukowcy badali trzy gliptyny: saksagliptynę, alogliptynę i sitagliptynę. Względny wzrost zapaleń trzustki wyniósł 79%. Taka wysoka wartość przestaje przerażać, jeśli obliczymy bezwzględne zwiększenie ryzyka. Chodzi o wzrost o 0,13%. Wyrażając to w konkretnych liczbach: w grupie 18 157 pacjentów przyjmującej placebo odnotowano 29 przypadków stanów zapalnych i jeden przypadek śmiertelny, a w grupie przyjmującej gliptyny pojawiły się 52 przypadki zapaleń i dwa zgony na 18 238 pacjentów.


Porada lekarska

Mimo wszystko warto zapytać swojego lekarza, czy można przyjmować inne lekarstwa na cukrzycę niż gliptyny. Przed zastosowaniem tego leku i jakiś czas potem lekarz powinien zlecić swoim pacjentom badanie stężenia lipazy. Jeśli stężenie to wzrasta ponad normę, należy odstawić gliptyny.
Lipaza to enzym trzustkowy, który w przypadku jej zapalenia jest mocno podwyższony.

 

cukrzyca, gliptyny

Dr med. Rainer Limpinsel

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Zdrowe plecy dzięki „super jedzeniu”

Pobierz »

Kuracja detoksykacyjna nie tylko dla cukrzyków

Pobierz »

Polecane artykuły