Wtórne substancje roślinne, błonnik i bogactwo potasu. Świadome odżywianie w walce z chorobą nadciśnieniową

Food Inspector

15.10.2018 r.
Wtórne substancje roślinne, błonnik i bogactwo potasu. Świadome odżywianie w walce z chorobą nadciśnieniową

Nadciśnienie stało się często występującą chorobą cywilizacyjną, również w Polsce. Dotyka ona 32% Polaków. Statystyki nie wyglądają kolorowo, ale na szczęście istnieje wiele produktów spożywczych, które pomagają w walce z tym schorzeniem. Szczegółowo zajmiemy się tą sprawą.

Dokuczają Ci czasami bóle głowy, bezsenność, zawroty głowy albo zadyszka? Możliwe, że przyczyna leży w podwyższonym ciśnieniu krwi. Koniecznie wybierz się do lekarza rodzinnego! O tak zwanej hypertonii mowa może być wtedy, gdy ciśnienie krwi jest podwyższone w sposób ciągły, czyli podczas wielu pomiarów ciśnienie skurczowe przekracza 140 mmHg, a rozkurczowe 90 mmHg. Takie wartości to już nie przelewki. Na dłuższą metę podwyższone ciśnienie krwi może powodować uszkodzenia naczyń, nerek i mózgu.

Jak fioletowe ziemniaki przeciwdziałają nadciśnieniu

Naukowcy z Uniwersytetu w Scranton w amerykańskim stanie Pensylwania odkryli w 2011 roku, że fioletowe ziemniaki truflowe bardzo skutecznie obniżają ciśnienie. W badaniu wzięło udział 18 cierpiących na nadciśnienie pacjentów, których jadłospis został następnie uzupełniony o to właśnie warzywo. Uczestnicy spożywali dwa razy dziennie 6 do 8 bulw wielkości piłki do golfa.

Na efekty nie trzeba było długo czekać. W ciągu miesiąca rozkurczowe ciśnienie krwi spadło przeciętnie o 4,3%, zaś ciśnienie skurczowe o 5,5%.

Fioletowe ziemniaki obniżają ciśnienie krwi.

Naukowcy uzasadniają ten sukces przez obecność szczególnie dużej zawartości wtórnych substancji roślinnych, w szczególności karotenoidów i flawonoidów. Wtórne substancje roślinne wspomagają rozszerzanie się naczyń i chronią przed powstawaniem w nich złogów. Wykazują ponadto silne działanie antyoksydacyjne. Oznacza to, że przechwytują one szkodliwe wolne rodniki, związki chemiczne współodpowiedzialne między innymi za procesy starzenia – również układu krwionośnego, polegające na tworzeniu się zgrubień i stwardnień, skutkiem czego jest nadciśnienie tętnicze.

A zatem, produkty bogate we wtórne substancje roślinne są pomocne w walce z nadciśnieniem. Fioletowe ziemniaki znajdziesz w dobrze zaopatrzonych marketach, sklepach ze zdrową żywnością oraz w bardzo dobrze zaopatrzonych warzywniakach.

Pozytywne działanie błonnika

Również zwykłe jasne ziemniaki są przydatne w walce z nadciśnieniem. Zawarty w nich błonnik również obniża ryzyko nadciśnienia tętniczego. Naukowcy z uniwersytetu w holenderskim Wageningen przeanalizowali dane 1404 dotkniętych nadciśnieniem pacjentów. Pod lupę wzięto przeprowadzone w latach 1966-2003 dwadzieścia cztery badania.

Zainteresowanie naukowców skupiło się na zależności między spożytym błonnikiem a ciśnieniem krwi. Wynik przekonuje: 10 g błonnika dziennie może obniżyć ciśnienie rozkurczowe średnio o 1,26 mmHg, a skurczowe o 1,13 mmHg.

Powód? Błonnik obniża poziom cholesterolu we krwi. W ten sposób obniża się ryzyko powstawania złogów w naczyniach krwionośnych, co pozytywnie wpływa na ciśnienie krwi. Idealnie zatem będzie, jeśli codziennie wraz z posiłkiem przyjmiesz 30 g błonnika.

Badania dowodzą: bogate w potas dania obniżają ciśnienie krwi

Coraz więcej informacji krystalizuje się w kwestii zależności między zawartością potasu w diecie a ciśnieniem krwi. Potas to ważny minerał, który bierze udział w wielu procesach fizjologicznych, jakie odbywają się w naszym organizmie. Jednym z nich jest normowanie ciśnienia krwi.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) przeanalizowała w Genewie w 2013 r. łącznie 33 badania na 128 000 pacjentów. Okazało się, że pacjenci, którzy przez kilkanaście tygodni przyjmowali codziennie powyżej 3 g potasu, znacznie obniżyli swoje ciśnienie krwi. Ciśnienie skurczowe spadło średnio o 3,49 mmHg, a ciśnienie rozkurczowe o 1,96 mmHg.

Potas zawierają głównie produkty spożywcze pochodzenia roślinnego. Wynoszącą 3 g dawkę dzienną zrealizujesz, jedząc 2 banany, 100 g botwiny i 100 g suszonych moreli.

PORADA

Bogactwo potasu w codziennej diecie

Wprowadzenie do jadłospisu bogatych w potas owoców i warzyw nie jest trudne: pokrój rano banana do muesli, na podwieczorek przegryź garść suszonych owoców, a wieczorną kanapkę udekoruj botwiną lub szpinakiem.

Zalecenie „mało soli” nie każdemu pomaga

Osobom cierpiącym na nadciśnienie często zaleca się ograniczenie spożywanej soli. Sól wiąże wodę w organizmie, powodując zwiększenie ilości płynu w układzie sercowo-naczyniowym, co może prowadzić do podwyższenia ciśnienia krwi.

Ale: nie odnosi się to do wszystkich pacjentów z nadciśnieniem. W rzeczywistości około połowa z nich to osoby „wrażliwe na sól”, czyli takie, których ciśnienie krwi rośnie po nadmiernym spożyciu soli. Odpowiadają za to uwarunkowania genetyczne. Wynika z tego, że tylko połowa pacjentów faktycznie korzysta zdrowotnie, ograniczając sól w diecie. Czy ktoś jest w tej grupie, czy nie, jest trudne do określenia, dlatego lekarze zalecają wszystkim unikanie nadmiaru soli.

Czy Twój organizm jest wrażliwy na sól, czy nie, można łatwo sprawdzić samodzielnie: przez 3 tygodnie jedz niewiele soli. Mierz codziennie ciśnienie. Jeżeli zauważysz związek między ciśnieniem krwi (powinno się obniżać) a dietą, to możesz wyjść z założenia, że jesteś osobą wrażliwą na sól.

Produkty zawierające znaczne ilości soli kuchennej

- Peklowane, solone i wędzone produkty mięsne i rybne (np. szynka gotowana i surowa, peklowany śledź)

- Produkty gotowe (np. zupy, sosy, konserwy)

- Solone wypieki (np. słone paluszki, precle z solą, pieczywo serowe).

WNIOSEK

Świadomie zaplanowana dieta może być potężną pomocą w walce z nadciśnieniem tętniczym. Co możesz jeszcze dla siebie zrobić? Włącz do swoich codziennych aktywności porcję ruchu. Poświęć czas na regularny trening wytrzymałościowy i spróbuj zrzucić zbędne kilogramy – nawet, jeśli nie przychodzi to łatwo. W ten sposób masz szansę uniknąć leczenia farmakologicznego, które zawsze pociąga za sobą ryzyko działań niepożądanych. Bo zdrowe odżywianie się jest najlepszym lekarstwem!

Te produkty spożywcze zawierają wtórne substancje roślinne

Flawonoidy: winogrona, wiśnie, śliwki, jagody, bakłażan

Siarczki: cebula, czosnek, por, szczypiorek

Te produkty spożywcze są szczególnie bogate w błonnik

Zawartość błonnika w mg w 100 g produktu

- muesli owocowe (bez cukru) 7,7

- orkisz zielony, orkisz 8,8

- płatki owsiane (pełnoziarniste) 10

- pumpernikiel 9,3

- chleb żytni 6,5

- otręby pszenne 45,1

- karczoch 10,8

- jarmuż 4,2

- brukselka 4,4

- wężymord 18,3

- ziemniaki 3,1

- suszone brzoskwinie11,7

- suszone śliwki 18,8

- fasola dojrzała biała 23,2

- groszek dojrzały 6,6

- ciecierzyca 15,5

- orzeszki ziemne 11,7

- orzechy laskowe 8,2

- pestki dyni 8,8

- soczewica 17

- pistacje 10,6

Te produkty spożywcze zawierają dużo potasu

Zawartość potasu w mg w 100 g produktu (zalecana dawka dzienna – minimum 3000 mg)

Mięso: cielęcina, wołowina, baranina, dziczyzna 249-460

Ryby: karmazyn atlantycki, gładzica, makrela, dorsz, śledź, łosoś, pstrąg 294-465

Owoce: morele suszone 1700, brzoskwinie suszone 1100, daktyle suszone 790, figi suszone 780, śliwki suszone 700, morele świeże 440, banany 420

Warzywa: fasola biała 1310, groszek suszony 880, soczewica suszona 810, fenkuł 784, szpinak 662, boćwina 550

Zboża: otręby pszenne 1390, zarodki pszenne 780

Pieczywo: pumpernikiel 454, płatki owsiane 335

Orzechy: pistacje 972, orzeszki ziemne 740, migdały 690, orzechy brazylijskie 670.

Słowa kluczowe:
nadciśnienie

Tematyka

Znajdź nas na Facebook'u

Opinie naszych czytelników

wiper-pixel