Sól. Co Lepsze? Za dużo czy za mało?

Anna  Gardyniak

Anna Gardyniak

15.12.2018 r.
Sól. Co Lepsze? Za dużo czy za mało?

Diety, które zawierają bardzo niewiele soli, mogą być równie niewskazane, co jadłospis obfitujący w ten składnik – wynika z nowych, kontrowersyjnych badań. Jego autorzy przekonują, iż niedobory soli mogą prowadzić do problemów z sercem.

Niedobór soli równie szkodliwy, co jej nadmiar – przekonują autorzy nowego badania sugerującego niebezpieczeństwo wynikające z ograniczenia jej spożycia. Jest to głos o tyle kontrowersyjny, że większość ekspertów od lat zaleca, by dorośli spożywali nie więcej niż 6 g soli dziennie. Przekroczenie tego poziomu prowadzić ma do zbyt wysokiego ciśnienia krwi i zwiększonego ryzyka ataków serca. Tymczasem badanie opublikowane w czasopiśmie medycznym „The Lancet”, dowodzi, że regularne spożywanie od 7,5 g do 12,5 g soli dziennie nie ma większego wpływu na układ krążenia.

Autorzy posuwają się nawet do stwierdzenia, że bardzo niski poziom spożycia soli, nieprzekraczający 5 g dziennie, grozi chorobą sercowo-naczyniową. „Nasze badanie dostarcza coraz więcej dowodów sugerujących, że przy umiarkowanym spożyciu, sól może odgrywać ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu sercowo-naczyniowego. Szkodliwa dla zdrowia jest zarówno zbyt wysoka, jak i zbyt niska jej zawartość w diecie” – twierdzi profesor Andrew Mente z Uniwersytetu McMaster w Kanadzie.

Kontrowersyjna teza autorów badania została już skrytykowane przez innych naukowców. Ci zaś zgodnie twierdzą, że – posiłkując się wystarczającą liczbą dostępnych badań – niska zawartość soli w diecie wiąże się z niższym ryzykiem zawału serca i udaru mózgu.

Oprac. AG/PAP

Tematyka

Znajdź nas na Facebook'u

Opinie naszych czytelników

wiper-pixel