Podejmij wyzwanie i weź udział w alkoholowym eksperymencie: gwarantuję ci więcej sprawności, więcej motywacji i więcej zdrowia

prof. dr Thomas Wessinghage

prof. dr Thomas Wessinghage

19.12.2018 r.
Podejmij wyzwanie i weź udział w alkoholowym eksperymencie: gwarantuję ci więcej sprawności, więcej motywacji i więcej zdrowia

Większość ludzi nie jest alkoholikami, ale pije więcej alkoholu, niż powinni. Dowiedz się, jaka ilość alkoholu nie szkodzi zdrowiu i co ci da krótki okres abstynencji.

Granica leży w rzeczywistości niżej, niż myśli większość ludzi. Kobiety nie powinny spożywać więcej niż 13 g alkoholu dziennie, co odpowiada 1 małemu piwu (0,3 l) lub połowie kieliszka wina. Mężczyźni natomiast nie powinni przekraczać granicy 25 g alkoholu dziennie. Powinni również przez 2 lub 3 dni w tygodniu całkowicie go unikać. Wiele osób przekracza tę granicę, narażając się tym samym na podwyższone ryzyko, np. chorób nowotworowych, chorób układu sercowo-naczyniowego i urazów. Według najnowszych wyników badań podwyższa to również ryzyko szybszej utraty wydolność umysłowej w podeszłym wieku i zachorowania na chorobę Alzheimera. Z medycznego więc punktu widzenia istnieje mnóstwo powodów, dla których należy ograniczyć spożycie alkoholu.

W związku z tym chcę cię niniejszym zachęcić do udziału w moim eksperymencie alkoholowym, który będzie polegał na świadomym ograniczeniu jego spożycia. Polecam to szczególnie osobom, które nie cieszą się zbyt dobrym nastrojem po zimie lub którym brakuje energii. Zobaczysz, co ci da udział w takim eksperymencie i jak świeżo będziesz czuć się następnego poranka.

Być może myślisz jak wiele innych osób, że kieliszek wina czy dwa wieczorem przyniesie ci odprężenie i dobry humor, po co więc zrezygnować z tego przez co najmniej 2 dni w tygodniu?

Alkohol jest w naszym społeczeństwie wszechobecny. Dlatego nawet nie będąc alkoholikiem, często trudno jest uniknąć jego konsumpcji.

Naprawdę warto: świadoma rezygnacja z alkoholu wiąże się z rezygnacją z ulubionych rytuałów takich jak cowieczorne piwko, dzięki czemu odkryjesz jednak mnóstwo o wiele zdrowszych, a jednocześnie tak samo odprężających nowych „przyzwyczajeń”. Przecież wieczorem zamiast na wino możesz umówić się na wizytę w SPA, do kina czy po prostu na spacer.

Takie aktywne spotkania czy nowe hobby będą tak wzbogacające, że nasz eksperyment alkoholowy przestanie być dla ciebie rezygnacją z czegoś, a wręcz przeciwnie. Najlepiej uda się on wówczas, gdy zrobisz najpierw dłuższą przerwę od jego spożycia – jedno- lub dwutygodniową. Potem będziesz mógł/mogła sobie pozwolić od czasu do czasu na jeden kieliszek wina lub jedno piwo wieczorem.

Czy wieczorny alkohol ma wpływ na sprawność?

Regularne spożycie alkoholu, nawet z umiarem, hamuje twoją aktywność i chociażby przez to wpływa niekorzystnie na twoje zdrowie. Stwierdziłem ponadto, że gdy dzień przed bieganiem nie piję alkoholu, o wiele lepiej się czuję i jestem bardziej wydolny. Kto chce być aktywny, musi ograniczyć spożycie alkoholu. Skorzysta na tym również twoje samopoczucie – zwłaszcza jeżeli dopadł cię „zimowy blues”.

Najskuteczniejsze porady, które ułatwią ci przetrwanie eksperymentu alkoholowego

Aby rezygnacja z alkoholu była jeszcze łatwiejsza i przerwa w jego konsumpcji powiodła się, musisz się przede wszystkim wzmocnić mentalnie oraz przygotować na trudne sytuacje, w których konieczna będzie odmowa spożycia alkoholu.

Porada 1: Wzmocnij swoją motywację. Uświadamiaj sobie często, w jaki sposób alkohol niekorzystnie wpływa na twoje zdrowie oraz jakie siły uwolni twój organizm, gdy nie będzie musiał się ciągle zajmować jego rozkładem. Na co można spożytkować te siły?

Porada 2: Znajdź alternatywy. Unikaj uczucia rezygnacji i świadomie szukaj alternatyw. Zamień kieliszek wieczornego wina na jakiś ekwiwalent. Niech to będzie coś zgodnego z twoimi upodobaniami: rytuał herbaciany, odświętny posiłek czy po prostu słuchanie muzyki na kanapie. Możesz wybrać się do lokalu i wypróbować również koktajle bezalkoholowe.

Porada 3: Myśl długofalowo. Często pijemy alkohol, ponieważ chcemy mieć z tego przyjemność tu i teraz. Skup jednak swoje myśli na dalszej perspektywie: „wprawdzie nie wypiję teraz wina, ale za to jutro rano będę lepiej się czuć, zaoszczędzę pieniądze czy...”. Wspieraj samego siebie, jedząc produkty spożywcze bogate w wapń, takie jak ser, orzechy czy zielone warzywa. Najnowsze badania wykazały, że wapń obniża ochotę na alkohol.

Tematyka

Znajdź nas na Facebook'u

Opinie naszych czytelników

wiper-pixel