Jak wzmocnić odporność organizmu, objadając się jagodami

Są małe, bardzo kolorowe i pełne zdrowych substancji witalnych: owoce sezonowe! Od wiosny do jesieni mamy je świeże, później możemy korzystać z mrożonych, suszonych czy w przetworach. W każdej postaci ukazują całe swoje bogactwo smaków. Ale smak to nie wszystko: zawarte w nich witaminy i minerały wzmacniają odporność i serce. Niska wartość energetyczna sprzyjają utrzymaniu smukłej sylwetki. A zatem – jedz na zdrowie!

Zwłaszcza ciemne owoce jagodowe. Zawierają one moc prozdrowotnych substancji, niezwykle ważnych dla Twojej przemiany materii i ochrony na poziomie komórkowym. Jeżyny, jagody i czarne porzeczki są szczególnie bogate w antocyjany, wtórne substancje roślinne nadające im charakterystyczny kolor, które są silnymi przeciwutleniaczami i wychwytują w organizmie szkodliwe wolne rodniki.

Małe, ale wspaniałe! Czyli przegląd lokalnych jagód

Zaliczane do flawonoidów antocyjany chronią Twój organizm przed chorobami układu sercowo-naczyniowego i wzmacniają odporność. Mogą również obniżać ryzyko chorób nowotworowych.

Ale oprócz swoich zasadniczych działań, każda z jagód charakteryzuje się własnym koktajlem substancji odżywczych. Czerp z tej różnorodności do woli!

Owoc

Co zawiera

Dodatkowe działanie

Zastosowanie

Truskawki

Bogate w witaminę C (60 mg w 100 g); wysoka zawartość kwasu foliowego (65 µg w 100 g); zawierają biotynę, witaminę K, cynk, miedź i mangan.

Wzmacniają układ nerwowy i odporność, działanie antybakteryjne i przeciwzapalne.

Zdrowa przekąska lub jako deser (np. z jogurtem naturalnym); pasują również do sałatki lub szparagów.

Agrest

Zawierają witaminę C (35 mg w 100g), kwas foliowy, magnez, potas, krzem i cynk.

Pomagają w utrzymaniu zdrowej skóry, włosów i paznokci, zwalczają żylaki i pajączki.

Owoce zielone lub z czerwonawym odcieniem, o skórce pokrytej kłującym meszkiem. Dojrzałe mają zazwyczaj aromatyczny cierpki smak. Dodawane zazwyczaj do ciasta, dżemów, kompotów itd. Dobrze komponują się z rabarbarem, kiwi i truskawkami.

Czarna porzeczka

Zawierają 180 mg witaminy C w 100 g – więcej niż inne owoce jagodowe (około 5 razy więcej niż czerwone i żółte porzeczki), a także znaczne ilości błonnika i antocyjanów.

Czysty sok zapobiega przeziębieniom, jest skuteczny przy kaszlu i chrypce.

Smak kwaskowaty do lekko goryczkowatego. Podawana często w połączeniu z innymi owocami jagodowymi lub wykorzystywane do produkcji dżemów, soków i syropów. Dobrze smakuje z gazowaną wodą mineralną.

Maliny

Szczególnie bogate w antocyjany, kwas elagowy, błonnik i witaminę C (25 mg w 100 g), A, B, biotynę, a także substancje mineralne, takie jak potas, fosfor, wapń, magnez i żelazo.

Działanie przeciwzapalne, oczyszczające krew, obniżające temperaturę, napotne, moczopędne, wspomagające trawienie, a ponadto wzmacniające skórę, włosy i paznokcie, kości i zęby. Wykazują istotne działanie w walce z komórkami nowotworowymi. Liście malin pod postacią herbaty wzmagają skurcze porodowe.

Wrażliwe na wysokie temperatury i długi transport. Najlepiej spożywać je bezpośrednio po zebraniu. Idealne do tortów, koktajli mlecznych i jogurtu naturalnego, a także jako syrop rozcieńczony wodą.

Jeżyny

Zawierają 17 mg witaminy C w 100 g owoców, ale przede wszystkim wtórne substancje roślinne: antocyjany, a także wapń, potas i magnez

Wzmacniają odporność, pobudzają trawienie, działają przeciwgorączkowo przeciwzapalnie w przypadku zapaleń błony śluzowej jamy ustnej i egzem. Liście jeżyn pod postacią herbatki mają działanie przeciwbiegunkowe.

Kłujące krzewy na obrzeżach lasów i polanach. Czarne, aromatyczne, słodkie.

Czarne jagody

Oprócz wartościowych witamin i substancji mineralnych zawierają także wiele substancji roślinnych (antocyjany, garbniki itd.), a także błonnik. Zaliczane są do najzdrowszych owoców jagodowych, a świadczy o tym ich ciemna barwa.

Pomocne przy biegunce, zapobiegają zapaleniom pęcherza, uniemożliwiając bakteriom osiadanie na błonie śluzowej; naturalnie obniżają poziom cholesterolu we krwi i chronią tym samym układ sercowo-naczyniowy. Antocyjany i luteina wzmacniają siatkówkę oka (co daje ochronę przed starczym zwyrodnieniem plamki żółtej, lepsze widzenie w nocy); mogą obniżać ryzyko zachorowania na chorobę nowotworową.

Zostawiają niebieskie ślady na języku, zębach i wargach. Smakowity dodatek do muffinów, jogurtów, naleśników czy dżemów, a także jako skoncentrowany sok. Wyróżniamy jagody leśne oraz większe słodsze jagody hodowlane o jasnym miąższu – czyli borówkę amerykańską.

Prof. dr Thomas Wessinghage

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Chora tarczyca – jak samodzielnie rozpoznać problem i świadomie wybrać leczenie

Pobierz »

Sposób na nadciśnienie krwi: Jak dostarczyć swojemu organizmowi potasu wraz z pożywieniem.

Pobierz »

Polecane artykuły