Jak się chronić przed rakiem skóry

Czy Ty też rozpromieniasz się, gdy świeci słońce i jest ciepło? To nie tylko przyjemność, słońce jest konieczne do produkcji witaminy D w naszej skórze, a to istotne dla mocnych kości. Ale: ważne jest, w jakim stopniu eksponujemy się na słońce, bo z drugiej strony promieniowanie UV stanowi jeden z najważniejszych powodów powstawania raka skóry.

W 2010 roku w Polsce zachorowało na raka skóry ponad 10 000 ludzi. W niniejszym artykule powiemy, jak się przed nim długofalowo chronić i bezpiecznie uprawiać sport na świeżym powietrzu, również zimą. Bardzo ważne jest, aby Twoja skóra była „przyzwyczajona do słońca”!

Skóra nie zapomina niczego: blizny, zmarszczki i inne zmiany świadczą o bogatej przeszłości. Również intensywne kąpiele słoneczne nie idą w zapomnienie – zwłaszcza, gdy doszło do poparzenia. Od zewnątrz skóra szybko dojdzie do siebie, wewnątrz jednak doszło do „utrwalenia szkody”, co wzmaga przedwczesne starzenie się skóry, widoczne na zewnątrz pod postacią zmarszczek. Dalsze konsekwencje są jeszcze groźniejsze: to zwiększa ryzyko wystąpienia nowotworu skóry.

Nie obciążaj nadmiernie swojego „skórnego konta”

Oczywiście, JEDNO poparzenie słoneczne nie będzie od razu przyczyną raka, ale gdy takie wydarzenia zaczną się sumować, zrobi się niebezpiecznie. Zdolności regeneracyjne Twojej skóry zostaną przekroczone przede wszystkim wtedy, gdy do kąpieli słonecznych w terenie (np. podczas uprawiania sportu w czasie urlopu) dodamy regularne wizyty w solarium.

Skutki odczuwalne są dopiero po 20-30 latach, ale są wtedy bardzo dotkliwe. A możesz się przed nimi chronić, zapobiegając w ukierunkowany sposób nadmiernej ekspozycji na słońce i co miesiąc samodzielnie (lub co dwa lata u lekarza) kontrolując stan swojej skóry.

Badanie skóry, mające na celu wczesne wykrycie nowotworu, przeprowadza lekarz dermatolog.

Nie stresuj skóry nadmiarem słońca

Gdy Twoja skóra jest blada, nie może wytwarzać zbyt dużo melaniny. To naturalny barwnik skóry, którego zadaniem jest ochrona przed szkodami spowodowanymi przez promieniowanie UV.

Zacznij od skorzystania z kremu o wysokim filtrze (przynajmniej 20, a podczas uprawiania sportów zimowych w górach jeszcze wyższym) i staraj się przebywać głównie w cieniu. Około 50% promieni UV trafia również do cienia (np. pod parasol).

Dziesięć złotych rad, dzięki którym ochronisz swoją skórę

Dłuższa wycieczka rowerowa, rundka pieszo lub biegiem, urlop na plaży... Warto wziąć do serca poniższe wskazówki i zastosować je w każdej z tych sytuacji.

1. Dla orientacji: łącznie 50 kąpieli słonecznych rocznie (czyli raz w tygodniu) to absolutne dopuszczalne maksimum! Liczą się zarówno kąpiele słoneczne, jak i wizyty w solarium.

2. Między godzinami 11 a 15 należy unikać ostrego słońca.

3. Podczas pierwszych dni urlopu należy spędzać czas głównie w cieniu i smarować się kremem z filtrem, odpowiednim dla naszego typu skóry.

4. Uwaga! Różne leki (np. środki uspokajające na bazie dziurawca) mogą uczynić Twoją skórę wrażliwszą.

5. Podczas korzystania z kąpieli słonecznych odstaw perfumy i kosmetyki, gdyż mogą powodować plamy pigmentacyjne.

6. Najlepszą ochronę dadzą Ci tekstylia: cienka bluzka z długim rękawem, czapka z daszkiem, kapelusz itd.

7. Jeśli chodzi o miejsca nieosłonięte przed słońcem, to obowiązuje zasada: „nie paćkaj, tylko smaruj”. Nałóż na ciało około osiem łyżeczek preparatu (jeśli masz na sobie strój kąpielowy, jeśli odzież sportową – nieco mniej), jedną łyżeczkę na twarz (nie zapomnij o łysinie i uszach) na 20-30 minut przed ekspozycją na słońce.

8. Powtarzaj smarowanie co trzy-cztery godziny. Mimo to nie przedłużaj zanadto pobytu na słońcu.

9. Również kremy wodoodporne wymagają powtórnego nakładania po pływaniu (częściowo się zmywają pod wodą).

10. Chroń oczy okularami przeciwsłonecznymi, a głowę czapką lub kapeluszem z daszkiem.

Prof. dr Thomas Wessinghage

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Chora tarczyca – jak samodzielnie rozpoznać problem i świadomie wybrać leczenie

Pobierz »

Sposób na nadciśnienie krwi: Jak dostarczyć swojemu organizmowi potasu wraz z pożywieniem.

Pobierz »

Polecane artykuły